Barns deltagelse i skolen - slik det fortoner seg fra barns synsvinkel
Master thesis
View/ Open
Date
2009-03-11Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [535]
Abstract
I 2003 ble barnekonvensjonen implementert i det norske lovverket. Barnekonvensjonens artikkel 12 slår fast at alle barn som er i stand til å danne seg mening i en sak skal få muligheten til å utrykke seg i alle saker som angår dem både på offentlig og privat arena. Lovendringen førte til at aldersgrensen for når barn skal delta ble senket fra 12 år til 7 år, noe som aktualiserer en rekke utfordringer knyttet til barns deltagelse. Denne masteroppgaven har sitt utspring i et forskningsprosjekt ”Barns medvirkning og barneperspektivets utforming og posisjon i moderne samfunn.” Prosjektets hovedsiktemål er å bidra til teori-danning når det gjelder barneperspektivet og modeller for barns medvirkning. Min masteroppgave er knyttet til prosjektets kvalitative studie og følgende problemstilling søkes besvart: Hvilke erfaringer og tanker har barn rundt egen deltagelse i skolen?
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the author. All rights reservedThe author