• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dubito ergo sum? Ni jenter møter naturfaglig kunnskap

Jónsdóttir, Guðrún
Doctoral thesis
Thumbnail
View/Open
Paper II: Published version (301.5Kb)
Main thesis (2.727Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/3683
Date
2009-10-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [463]
Abstract
This thesis focuses on nine 16 – 17 year old Norwegian girls and their encounter with natural science in their transition from elementary school to upper secondary school. The main research question posed is: How can girls’ encounters with natural science be understood based on their self-perception and the opportunities that can be identified in their environments? The informants constitute a homogenous group of high-achieving, well-adapted middle class girls. As the selection does not provide a basis for generalisation, the girls and their opinions only represent themselves. My research is founded on a qualitative approach, aiming to grasp the girls’ own categories and interpretations regarding natural science as such as well as natural science as a school subject. The data collection method is based on the use of relatively open interviews combined with informants’ logs, text messages (sms) and observation of natural science class in elementary school and in the first year of upper secondary school. Five main research findings: • The nine girls see natural science as a school subject for the high-achieving students and for those who plan to pursue further studies and careers within the field of natural science; • The girls place emphasis on being independent and authoritative human beings, capable of reasonable self-determination; • The girls view natural science as a potential source of important knowledge that can support their empowerment and their desire to be authoritative human beings. • The girls want natural science class to focus more on risk related topics and issues; • Insight into the girls’ view of knowledge and science is essential if we want to understand their interest in and perception of natural science in general and as a school subject in particular;
 
Undersøkelsen omhandler ni 16 – 17 år gamle jenter og deres møte med naturfaglig kunnskap, ved overgangen mellom grunnskole og videregående skole. Hovedproblemstillingen for prosjektet ble formulert slik: Hvordan kan vi forstå jenters møte med naturfag med utgangspunkt i deres opplevelse av seg selv og de muligheter som finnes i miljøet rundt dem? Utvalget består av en homogen gruppe skoleflinke, veltilpassede middelklassejenter. Da utvalget ikke gir grunnlag for generalisering, representerer jentene bare seg selv. Undersøkelsen er basert på en kvalitativ tilnærming, da målet var å få tak i jentenes tenkning i forhold til skolens naturfag og naturfaglig kunnskap; - jentenes egne tolkninger og kategorier. Datainnsamlingsmetoden er basert på bruken av relativt åpne intervju kombinert med loggskriving, tekstmeldinger (sms) og observasjoner i naturfagtimene i tiende klasse i grunnskolen og første klasse på videregående skole. Undersøkelsens fem hovedfunn: • De ni jentene mener at skolens naturfag er for de flinke og de som ønsker å satse på videre studier og yrker innenfor realfag; • Jentene er opptatt av å være selvstendige og myndige mennesker; • Jentene ønsker mer undervisning om risikorelaterte temaer og problemstillinger i skolens naturfag; • Innsikt i jentenes syn på kunnskap og vitenskap er nødvendig for å forstå deres interesse for og syn på naturfaglig kunnskap generelt og skolenes naturfag spesielt.; • Jentene gir uttrykk for at naturfaglig kunnskap er en potensiell kilde til viktig innsikt som kan støtte opp om deres selvstendighet og ønske om å være myndige mennesker;
 
Has parts
Paper I: Nordisk Pedagogik 25(3), Jónsdóttir, G., Det er mitt valg – Hvordan individualitet kan komme til uttrykk i jenters møte med naturfag, pp. 284-300. Copyright 2005 Universitetsforlaget. Full text not available in BORA due to publisher restrictions.

Paper II: NorDiNa: Nordic Studies in Science Education 1(1), Jónsdóttir, G., Kroppen i naturfagrommet, pp. 95-107. Published by Naturfagsenteret, University of Oslo. Reproduced with permission. Published version. The published version is also available at: http://www.naturfagsenteret.no/tidsskrift/nordina_artikler.html

Paper III: Nordisk Pedagogik 28(2), Jónsdóttir, G., Annas møte med naturfaglig kunnskap. En kilde til erkjennelse?, pp. 73-88. Copyright 2008 Universitetsforlaget. Full text not available in BORA due to publisher restrictions.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Guðrún Jónsdóttir

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit