Kundemobiliteten i det norske bankmarkedet
Master thesis
View/ Open
Date
2009-12-01Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [302]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg kundemobiliteten i bankmarkedet. På grunnlag av en rapport fra Nordic Competition Authorities (2006) har jeg tatt for meg fem elementer som kan ha negativ innvirkning på kundemobiliteten i bankmarkedet. I oppgaven viser jeg at byttekostnader kan ha en konkurransebegrensende effekt og virker innelåsende på kundene. Dette kommer hovedsaklig fram ved gjennomgangen av modellene til Klemperer. Analysen over byttekostnader i bankmarkedet viser at kostnadene har blitt kraftig redusert over tid, og at det er de psykologiske byttekostnadene som gjerne regnes som den største barrieren i bankmarkedet i dag. Rundt halvparten av kundene i bankmarkedet benytter seg av kundeprogram. Programmene har en sterk innelåsende effekt på kundene, men de siste årene har en bedring av gjennomsiktigheten i markedet og en reduksjon i programpriser medført at denne effekten har blitt lavere. Finansportalen ble opprettet i 2008 for at det skulle bli lettere å sammenligne ulike bank- og forsikringstilbud. Ved hjelp av en scenarioanalyse har jeg funnet ut at det ikke er noen sammenheng mellom de bankene med størst markedsandeler og hvor gode vilkår de tilbyr. Derimot viste analysen at det kan lønne seg å spre bankproduktene fremfor å samle alt i en bank, så lenge det ikke er andre fordeler knyttet til samlingen som kan rettferdiggjøre en høyere kostnad. Ved at bankene innførte såkalte interbankregler vedrørende bankbytte, har mer eller mindre alle de administrative barrierene ved bytte av bank, forsvunnet. Det eneste som gjenstår er kontonummerportabiliteten, et omdiskutert tema som kan være en viktig faktor for at enkelte kunder ikke ønsker å bytte bank.
Publisher
The University of BergenCopyright
The authorCopyright the author. All rights reserved