• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ambisjoner og ambivalens: Verdier, identitet og grensedragning hos unge prosesskonsulenter i bedriftsrådgivningsbransjen

Nordkvist, Cathrine Akse
Master thesis
Thumbnail
View/Open
94442712.pdf (653.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/5890
Date
2012-05-14
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Sociology [352]
Abstract
Denne studien omhandler identitet, verdier og symbolsk grensedragning hos prosesskonsulenter i bedriftsrådgivningsbransjen med utdanning fra KaosPilotene. Med utgangspunkt i et stadig økende fokus på samfunnsansvar, og til dels «myke verdier» som selvrealisering og medmenneskelighet i en del næringsvirksomheter, ønsket jeg med denne studien å undersøke hvordan selvstendig næringsdrivende prosesskonsulenter med ambisjoner om å arbeide med ulike former for «verdibasert konsulentvirksomhet» i en kapitalistisk kontekst forholder seg til og balanserer mellom økonomiske og sosiale verdisett. Med utgangspunkt i kvalitative intervjuer med ti prosesskonsulenter som er, eller har vært, selvstendig næringsdrivende innenfor bedriftsrådgivningsbransjen har jeg analysert hvordan prosesskonsulentene definerer og reflekterer over egne verdier og orienteringer til arbeid. Ut i fra deres fortellinger har jeg definert fire hovedretninger for deres verdier i arbeidet: Autonomiorientering, ordensorientering, autentisitetsorientering og endringsorientering. Ikke overraskende legger de stor vekt på frihet, fleksibilitet og glede i arbeidet. Samtidig legger de vekt på moralske aspekter som ærlighet, ryddighet og åpne møter med mennesker hvor de ønsker «å gjøre en forskjell», noe som antyder en tydelig grensedragning ut i fra moralske grenser mot andre aktører i sammen bransje. Prosesskonsulentene kritiserer samtidig mer konvensjonelle aktører for å ha et ensidig fokus på økonomisk verdi, og anklager aktører med fokus på Corporate Social Responsibility (CSR) for å bruke «samfunnsansvar» som salgs- og mediestrategi. Mitt teoretiske rammeverk er basert på sosiologiske perspektiver på identitet (Jenkins 2006), arbeidsorienteringer (Baethge 1994) og symbolsk grensedragning (Lamont 1994). Jeg argumenterer for at prosesskonsulentene skaper en felles identitet gjennom grensedragning mot andre aktører i samme bransje, med hovedvekt på moralske grenser. Kombinasjonen av de to perspektivene bidrar til en dypere forståelse av differensiering av de symbolske grensene som vektlegges av individer og grupper i identitetsdannende prosesser.
Publisher
The University of Bergen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit