Identitet i organisasjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/6118Utgivelsesdato
2011-06-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Economics [302]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om det eksisterer en sammenheng mellom ansattes tilhørighet i et forsikringsselskap, og deres produktivitet. Organisasjonsidentitet er begrepet som skal definere tilhørighet, og baseres på svarene fra en spørreundersøkelse. Produktivitet måles ved gjennomsnittlig salg av forsikringsprodukter. Den teoretiske bakgrunnen for problemstillingen i denne oppgaven er utarbeidet av to velrenommerte økonomer, George A. Akerlof og Rachel E. Kranton. Med bakgrunn i blant annet deres teori forventet jeg å finne en positiv korrelasjon mellom organisasjonsidentitet og salg. Resultatene fra analysen viser derimot en klar negativ sammenheng mellom organisasjonsidentitet og salg. Av de ulike kontrollvariablene som benyttes i regresjonsanalysen, er det kun én som er statistisk signifikant. Denne viser at de respondentene som selv hevder de motiveres av økonomiske incentiver for å yte innsats, har høyere gjennomsnittssalg enn resten av utvalget. De empiriske beregningene er gjennomført ved bruk av statistikkprogrammet Stata 10, og metoden som brukes for analysen er en lineær regresjon, kalt Minste kvadraters metode. (MKM). Datamaterialet som brukes i analysen er blitt samlet inn av Gaute Torsvik, professor ved Institutt for økonomi ved Universitetet i Bergen, og Karl Ove Aarbu, professor II ved Institutt for samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole.