• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

From Liminal to Liminoid: Eminem's Trickstering

Velde, Jonas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
101131079.pdf (394.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/6413
Date
2012-11-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Foreign Languages [507]
Abstract
Eminem's work has been examined under a multitude of academic lenses, often cross-disciplinary. In this thesis I draw heavily on social- and cultural-anthropological theory in reading Eminem's work as modern-day enactments of liminality and rites of passage. Looking at symbols produced in the liminal stage of rites of passage from childhood to adulthood in small-scale societies and in post-industrial societies, along the work of anthropologists such as Arnold van Gennep and Victor Turner, sheds interesting light on Eminem's work. I also argue for looking at Eminem's consciously ambiguous work as evoking the Trickster, a figure central to liminality and prominent both throughout mythology and in Jungian archetypes. Through his modern-day trickstering he assumes a position, through communitas, as charismatic leader" or ceremony master" for a liminal adolescent following looking for individuation in a life stage characteristically ambiguous, wherein previously taken-for-granted rules and truths become blurred and fall away, and the abiding social structure is questioned. In Eminem's own enactment of a rite of passage from childhood to adulthood, the stage of separation and stage of liminality become apparent, but the eventual stage of incorporation is complicated and seemingly postponed endlessly as his fame, a liminoid imitation of the liminal, puts him in a permanent production of liminal symbols.
 
Eminems arbeid har vært undersøkt fra mange innfallsvinkler, ofte kryssdisiplinære. I denne masteroppgaven trekker jeg på teorier fra sosial- og kulturantropologien i en lesning av Eminems arbeid som en moderne iscenesettelse av liminalitet og overgangsriter. Å se på kulturelle symboler produsert i den liminale fasen av en overgangsrite fra barndom til voksenliv i småskalasamfunn og post-industrielle samfunn, etter modeller av antropologer som Arnold van Gennep og Victor Turner, kaster et interessant lys på Eminems tekster. Jeg argumenterer også for at Eminems bevisste bruk av ambiguitet fremkaller the Trickster", en sentral figur i liminalitet og fremtredende både i folkemytologi og i Jungianske arketyper. Gjennom hans moderne trickstering" fremstår han, gjennom etablering av communitas", som en karismatisk leder og seremonimester" for en liminal tenåringsfanbase i en prosess av identitetsforming og i en livsfase hvor tidligere opplagte regler og sannheter blir tvetydige og faller fra, og den rådende samfunnsstrukturen stilles spørsmål ved. I Eminems egen iscenesettelse av en overgangsrite fra barndom til voksenliv, fremtrer fasene for adskillelse og liminalitet tydelig, men den eventuelle fullbyrdelsen og inkorporasjonen uteblir, komplisert og tilsynelatende utsatt på ubestemt tid ettersom Eminems berømmelsen, en liminoid etterligning av det liminale, forårsaker en permanent produksjon av liminale symboler.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit