• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Department of Health Promotion and Development
  • Department of Health Promotion and Development
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fremmende og hemmende faktorer for tverrfaglig samarbeid i SLT. Et barnevernfaglig perspektiv

Wålberg, Stine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
108501297.pdf (8.943Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/7005
Date
2013-05-21
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Health Promotion and Development [499]
Abstract
Tverrfaglig samarbeid preger i økende grad barnevernets arbeid. Kjennetegnene på barn og unge som mottar hjelp fra barnevernet er ofte sammensatte og komplekse. Erfaringene viser at slik problematikk tydelig viser behovet for helhetlige vurderinger og tverrfaglig samarbeid. Undersøkelser viser at tverrfaglig samarbeid har vært et krav i flere tiår, men at praksisfeltet ikke har løst problemene ennå. Det fryktes med dette at utsatte barn og unge fanges opp for sent. SLT er en samordningsmodell som har til hensikt å samordne lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak. Denne studien har som målsetting å bidra med kunnskap om hvilke faktorer barnevernet opplever som fremmende og hemmende for tverrfaglig samarbeid i SLT. Utvalget består av seks barnevernledere og en nestleder. Informantene sitter som representanter for barnevernet i det koordinerende nivået i SLT. Studien er en kvalitativ evalueringsstudie som etterspør barnevernlederes erfaringer med tverrfaglig samarbeid i SLT. Dybdeintervju med et semi- strukturert design ble brukt som metode for å samle inn datamaterialet, og transkripsjonene ble analysert ved å bruke tematisk analyse. Det var fem faktorer som var sentrale i undersøkelsens funn; forankring og organisering i kommunene, faste deltakere med felles målsetting, kunnskap om hverandres tjenester, felles problemforståelse og ressurser i form av tid og stillinger. Informantene viste seg å vektlegge disse faktorene som viktige fremmende faktorer for tverrfaglig samarbeid i SLT. Faktorene påvirker hverandre gjensidig og funnene viste at dersom disse faktorene ikke oppfylles vil det virke hemmende på samarbeidet. Funnene i studien indikerer at det er flere og sammensatte faktorer som påvirker tverrfaglig samarbeid i SLT. Samarbeid er en prosess, hvor faktorene gjensidig påvirker hverandre. Faktorene som informantene peker på at må oppfylles for å fremme samarbeid bidrar til positiv interaksjon mellom samarbeidspartnere. Dersom faktorene som fremmer samarbeid ligger til grunn kan det bidra til å skape bedre, mer helhetlige og koordinerte tjenester for barn og unge. Av studiens funn kan det se ut til at helhetlige løsninger gjennom tverrfaglig samarbeid er til det beste for utsatte barn og unge.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit