Valg av yrkesfaglig opplæring- elevens prosesser. En studie av elever ved slutten av Vg2 og overgangen til videre utdanningsløp.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7297Utgivelsesdato
2013-06-28Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Department of Sociology [445]
Sammendrag
Temaet for oppgaven er valg av utdanning for elever som velger yrkesfaglig studieprogram ved videregående opplæring. Oppgaven vil forsøke å forstå hvordan valget av utdanning - gjennom valg av utdanningsprogram, programområder og videre spesialisering eller eventuelt valg av påbygning for generell studiekompetanse - fungerer som en prosess for elever ved videregående skole. Studien er avgrenset til to av programområdene, Klima Energi og Miljøfag og Salg, Sikkerhet og Servicefag ved to skoler (heretter kalt Skole 1 og Skole 2). Denne avgrensningen til yrkesfag kan begrunnes med at elevene her tidligere enn andre må ta en avgjørelse om hva de ønsker å bli, og det er derfor interessant å se hvorvidt elevene fullfører veien til yrkesfaglig kompetanse eller «utsetter» valget ved å gå studiespesialiserende eller allmennfaglig påbygg. Det er også interessant å se hvordan utvikling av yrkesidentiteter spiller inn på elevenes gjennomføring av utdanningsvalg, og hvordan de selv formulerer sin oppfatning av hva yrkesfagene er. Hva er valg som prosess? - Jeg ønsker å undersøke hvilke impulser elevene mottar og hvordan valget formes og gjennomgår en prosess. Jeg vil se på skolen som en sosialiseringsarena og skolegang som en dannelsesprosess. Hvilke strukturer og føringer elevene møter, vil være avgjørende for deres videre læringskarriere og studiekarriere ut mot arbeidslivet. Videre kan det tenkes at den faglige identiteten ved enkelte fag kan ha en innvirkning på valget til elevene. Fag som har en sterk faglig og kollektiv identitet kan tenkes å virke mer appellerende, mens fag som fremstår mer fragmenterte og uten noen sterk faglig identitet, og som elevene har liten kjennskap til, vil kunne tenkes å ha mindre evne til å understøtte elevenes gjennomføring.