Ungdommers deltakelse i fritidsaktiviteter og livstilfredshet, hvilken rolle har behovstilfredsstillelse og flow?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7330Utgivelsesdato
2013-04-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [535]
Sammendrag
Background: Flow and Self-Determination Theory is both considered as being important components of intrinsic motivation and life satisfaction. This study therefore aimed to investigate whether flow and need satisfaction in after-school activities has an impact on life satisfaction among Norwegian 15- and 16-year olds. We were especially interested in the extent to which flow in after-school activities contribute to increased life satisfaction. Method: This study used data from Norwegian 15- and 16 year olds (n = 3270) who participated in the survey Health Behaviour in schoolchildren (HBSC) 2005/2006. Correlation analyses, multiple regression and mediation analyses were performed. Results: Norwegian 15- and -16 year olds experience both need satisfaction, flow and life satisfaction to a high degree. Gender differences were small and had low effect sizes. We found significant correlations between need satisfaction and life satisfaction, as well as flow and life satisfaction. Multiple regression analysis showed that the satisfaction of needs explains a significant proportion of the variance in flow (20 percent of the entire sample). Multiple regression analysis also showed that satisfaction of needs explains a significant proportion of the variance in life satisfaction (13 percent of the entire sample). Flow partially mediated the relationship between need satisfaction and life satisfaction. The mediation was highest for autonomy (β reduced from .20 to .17 for the entire sample) and similar for competence (β reduced from .32 to .30 for the entire sample) and belongingness (β reduced from .29 to .27 for the entire sample) Discussion: Need satisfaction and flow in leisure activities seem to be important for life satisfaction in adolescents. Both contribute to intrinsic motivation, and the experience of after-school activities as meaningful, which is associated with higher life satisfaction. Bakgrunn: Flow og behovstilfredsstillelse regnes for å være viktige komponenter av indre motivasjon og livstilfredshet. Denne studien har derfor hatt som mål å undersøke hvorvidt flow og behovstilfredsstillelse i fritidsaktiviteter har en innvirkning på livstilfredshet hos norske 15- og 16-åringer. Særlig var vi interessert i å finne ut i hvilken grad flow bidrar til økt livstilfredshet. Metode: Studien tok i bruk data fra norske 15- og 16-åringer (n=3270) som deltok i undersøkelsen Helsevaner blant skoleelever (HBSC) 2005/2006. Korrelasjonsanalyser, multippel regresjon og medieringsanalyser ble utført. Resultater: Norske 15- og 16-åringer opplever både behovstilfredsstillelse, flow og livstilfredshet i høy grad. Kjønnsforskjellene var små og hadde lav effektstørrelse. Vi fant signifikante korrelasjoner mellom behovstilfredsstillelse og livstilfredshet, samt flow og livstilfredshet. Multippel regresjon viste at behovstilfredsstillelse forklarer en signifikant andel av variansen i flow (20 prosent for hele utvalget). Multippel regresjon viste også at behovstilfredsstillelse forklarer en signifikant andel av variansen i livstilfredshet (13 prosent for hele utvalget).Flow medierte delvis forholdet mellom behovstilfredsstillelse og livstilfredshet. Medieringen var størst for autonomi (β redusert fra .20 til .17 for hele utvalget) og lik for kompetanse (β redusert fra .32 til .30 for hele utvalget) og tilhørighet (β redusert fra .29 til .27 for hele utvalget) Diskusjon: Både behovstilfredsstillelse og flow i fritidsaktiviteter ser ut til å bidra til ungdommers livstilfredshet. Begge bidrar til indre motivasjon, og en opplevelse av fritidsaktiviteter som meningsfulle, noe som videre henger sammen med økt livstilfredshet.