"Hvis du er flink, så er du vellykket" - en studie av flinke jenter i videregående skole
Master thesis

View/ Open
Date
2011-07-01Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Sociology [412]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler skoleflinke jenter i videregående skole. Hovedproblemstillingen for oppgaven er: Hva kjennetegner jentenes subjektive erfaringer med det å være (skole)flinke? Studien er basert på 12 kvalitative intervjuer med skolefinke jenter fra fire ulike videregående skoler. Jentene har et karaktersnitt på minimum 4,5 og er jevnt over positivt innstilt til skolearbeid og videre utdanning. Det teoretiske rammeverket består av to teorier; Vilhelm Auberts (1979) rolleteori og Axel Honneths (1995, 2008) teori om individers kamp om anerkjennelse. Oppgaven har altså et interaksjonistisk rolleperspektiv, hvor intensjonen er å vise hvordan de flinke jentene trer inn i en rolle og får anerkjennelse og at dette former jentenes selvbilde. Analysen viser at jentene inntrer i posisjonen "flink jente". Kriteriene for å inntre i posisjonen flink, er først og fremst karakterer, men også visse personegenskaper, eksempelvis som å være arbeidsom eller naturlig flink, og å være interessert og engasjert. Det fremgår også at ikke alle jentene opplever seg selv som flinke og at det er flere ulike måter å være flink på. Når jentene trer inn i posisjonen flink, følger det med et sett av normer og forventinger til hvordan jentene bør spille rollen som flink. Jentene opplever at normene og forventningene til karakterprestasjoner og atferd både kommer fra dem selv, i tillegg til fra de sosiale omgivelsene. I tillegg ser det ut til at jentene opplever at normsettet til guttene og jentene er litt forskjellig. Dette fremgår av at de omtaler guttene med ord som "late" og "selvsikre", når de skal beskrive hva som skiller gutter og jenter i skolesammenheng. I tillegg til at jentenes fortellinger vitner om det finnes en rolle, viser analysen at jentenes motivasjon, eller det de anser som verdifullt med gode karakterprestasjoner, er dominert av to ting. For det første forteller de at de ønsker gode karakterer for å ha gode muligheter på utdannings- og arbeidsmarkedet. I tillegg motiveres jentene til å få gode karakterer og være skoleflinke av den anerkjennelsen de får av andre. Anerkjennelsen de får av å spille rollen som skoleflink jente er viktig for formingen av jentenes selvbilde.