Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWalden, Janne
dc.date.accessioned2014-07-23T10:29:59Z
dc.date.available2014-07-23T10:29:59Z
dc.date.issued2014-05-20eng
dc.date.submitted2014-05-20eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/8211
dc.description.abstractPurpose: The purpose of this study was to contribute to an optimal educational situation for children with special needs, by setting focus on facilitating and inhibiting factors in the collaboration between the home and school. Methodology: The project applied a phenomenological study approach. Main data were from nine semi-structured in-depth interviews. The parents', teachers' and principals' perspectives on facilitating and inhibiting factors in collaboration were explored through a thematic network analysis. Results: Facilitating factors of collaboration were the teachers', parents' and principals' dedication for pupils thriving and development. However this is not always transferred to the collaboration between home and school. This study reveals inhibiting factors of time, structure, blurry roles and not satisfactory communication that led to non - functional collaboration between home and school, possibly resulting in unsatisfactory conditions for the pupil. Conclusion: The collaboration between home and school would benefit on having clarity in rules and roles, and better communication by having a clear mission. The inhibiting and facilitating factors in the collaboration are likely to affect the pupils learning and development.en_US
dc.description.abstractHensikt: Formålet med denne oppgaven var å belyse hva foresatte, lærere og rektorer fremhevet som viktige faktorer for hjem-skole samarbeid når eleven har spesielle behov. I denne sammenheng er spesielle behov definert ved elevers bruk av individuell opplæringsplan, IOP. Metode: Et fenomenologisk-studie design ble benyttet, og bygget på til sammen ni semi-strukturerte dybdeintervju fra foresatte, lærere og rektorer. Resultater: Fasiliterende faktorer i samarbeidet viste at foresatte, lærere og rektorer er dedikerte for å tilrettelegge for læringsutbytte og trivsel hos eleven. Dette ble dessverre ikke alltid overført til samarbeidssituasjonen, mellom foresatt-skole eller lærer-rektor. Hindrende faktorer av uklare roller, tid, struktur og ikke-fordelaktig kommunikasjon førte til ikke-tilfredsstillende samarbeid mellom skole og hjem når en tilrettelegger for elevens spesielle behov. Konklusjon: Samarbeidet mellom skole og hjem vil ha nytte av klarhet i roller, forventninger, struktur og bedre kommunikasjon. Det hadde bidratt positivt til en felles forståelse av samarbeidet. De fasiliterende og hindrende faktorer i samarbeidet påvirker sannsynligvis elevens læring og utvikling.en_US
dc.format.extent834049 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectHealth promotioneng
dc.subjectCollaborationeng
dc.subjectSchooleng
dc.subjectHomeeng
dc.subjectindividual education planeng
dc.titleA Qualitative Study of Collaboration between Principals, Teachers and the Parents of Children with special needseng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster of Philosophy in Health Promotion
dc.description.localcodeHEPRO350
dc.description.localcodeMPHEPRO
dc.subject.nus769909eng
fs.subjectcodeHEPRO350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel