Browsing Faculty of Humanities by Subject "Didaktikk"
Now showing items 1-6 of 6
-
Hvordan henger det sammen? En undersøkelse av enkelte koherensskapende faktorer i elevtekster
(Master thesis, 2015-05-15)A Study of Coherence Establishing Elements in Student Writing Text structuring has since 1976 been a main topic in the governmental plans for education in written Norwegian language. One intention of the present master's ... -
Kampen om metaforen. Forskningens dynamikk og elevens blikk
(Master thesis, 2014-05-08)Tema for denne oppgaven er metafor og metaforforståelse. Med introduksjonen og utviklingen av kognitiv metaforteori (KMT) og de ulike tilnærmingene innenfor denne nye forskningstradisjonen har metaforforskningen gjennomgått ... -
Litteraturen og dialogen. Dei mange stemmene i litteraturen, i klasserommet og i verda
(Master thesis, 2009-05-15)Oppgåva handlar om lesing av litterære tekstar som kulturbygging. Empirien, bandopptak og observasjon, er frå elevar og lærar sitt arbeid med folkediktingstekstar på linja for studiespesialisering VG2, vidaregåande skule. ... -
Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller middel? En kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres undervisning
(Master thesis, 2023-11-20)Masteroppgave i nordisk fagdidaktikk. Universitetet i Bergen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier. Høsten 2023 Forfatter: Berit Marie Hepsø Tittel: Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller ... -
Representasjonar av religion i det norske samfunnet. Ei kritisk diskursanalyse av lærebøker i samfunnsfag for vaksne innvandrarar
(Master thesis, 2013-05-15)Oppgåva undersøkjer korleis religion generelt, og kristendom spesielt vert representert i det norske samfunnet gjennom samfunnsfagbøker for vaksne innvandrarar. Den kritiske diskursanalysen er nytta som teoretisk innfallsvinken ... -
Social media and its effect on EL motivation. A mixed method study on upper secondary school students
(Master thesis, 2020-05-30)Dette masterprosjektet utforsker sosiale medier og dens effekt på videregående elever sin motivasjon til å lære engelsk. Den tar for seg elever sin egen oppfatning av motivasjon i sammenheng med ulike motivasjonsteorier ...