Social media and its effect on EL motivation. A mixed method study on upper secondary school students
Master thesis

View/ Open
Date
2020-05-30Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [219]
Abstract
Dette masterprosjektet utforsker sosiale medier og dens effekt på videregående elever sin motivasjon til å lære engelsk. Den tar for seg elever sin egen oppfatning av motivasjon i sammenheng med ulike motivasjonsteorier sine rammeverk. Dette er hovedsakelig gjennom The L2 Motivational Self System og Self-determination Theory som legger grunnlaget for data innsamlingen og analysen. Målet med studien var å utforske flere aspekter som kan være med å påvirke og utforske sosiale medier sin innvirkning på elevenes motivasjon til å lære engelsk. Den tar først for seg hvor motivert elevene er til å lære engelsk. Videre ser den på elevenes bruk av sosiale medier til å lære engelsk. Og til slutt, elevenes egen oppfattelse av påvirkningen sosiale medier har på deres motivasjon til å lære engelsk. Datainnsamlingen er basert på Mixed Method, med både kvantitativ og kvalitativ data innsamling og analyse. Den kvantitative dataen er konsentrert i en spørreundersøkelse som tar for seg elevenes motivasjon og bruk av sosiale medier. Den kvalitative dataen er fra ett spørsmål i undersøkelsen og semistrukturerte intervjuer. Spørreundersøkelsen var gjennomført på to klasser, en fra første og en fra andre klasse på videregående i Bergen, Norge. Til sammen svarte 55 elever på spørreundersøkelsen og fire av disse ble intervjuet. Prosjektet viser til at sosiale medier har en effekt på elevenes motivasjon til å lære engelsk. Resultatene indikerer at elevene er i stor grad motivert til å lære engelsk. Videre sees dette i sammenheng med elevenes bruk av sosiale medier til å lære engelsk. Det siste punktet referer til elevenes oppfatning til hvordan sosiale medier har en påvirkning på deres motivasjon. Resultatene som er gitt over, gir indikasjon på at sosiale medier i stor grad har en påvirkning på elevenes motivasjon.