Blar i Faculty of Humanities på emneord "undervisning"
Viser treff 1-10 av 10
-
Grammatikk og didaktikk. En studie av 12-åringers grammatikkunnskaper generelt og betydningen av montessoripedagogisk undervisningsmetode spesielt
(Master thesis, 2016-05-17)Sammendrag Tema for denne masteroppgaven er grammatikkunnskaper og grammatikkundervisning i grunnskolen. Jeg har gjennomført en undersøkelse blant et utvalg norske 12-åringer for å studere om grammatikkunnskapene deres er ... -
«Historiefaget er jo et fag som handler mer om nåtid enn fortid, sant?». Ein studie av korleis eit utval lærarar i vidaregåande opplæring uttrykkjer føremålet med historiefagleg undervising.
(Master thesis, 2021-06-02)With the current implementation of a renewed curriculum for Norwegian high schools the purpose of history education is once again up for discussion. The content and wording of the new curriculum illustrate that the Norwegian ... -
Masteroppgave om undervisning i andre verdenskrig og en ny grunnfortelling?
(Master thesis, 2022-05-30)Denne oppgaven tar for seg hvordan undervisning om andre verdenskrig foregår i enkelte norske klasserom. Oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg fire ulike informanters syn på undervisning om andre verdenskrig ... -
Populærkultur i Religion og etikk. En kvantitativ undersøkelse av læreres bruk av populærkultur i undervisningen i Religion og etikk ved offentlige videregående skoler
(Master thesis, 2017-06-10)Denne oppgaven undersøker hvordan populærkulturelle medier blir brukt av lærere i religionsundervisningen på offentlig videregående skoler i Hordaland og Rogaland. Den kvantitative forskningsmetoden survey er det metodologiske ... -
Representasjoner av religion. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers perspektiver og oppfatninger av religions- og livssynsundervisningen ved to steinerskoler i Norge
(Master thesis, 2015-05-14)Steinerskolen har siden 1926 vært et pedagogisk alternativ til offentlig skole i Norge, men det har blitt gjort lite forskning på området. I dette prosjektet har jeg ønsket å belyse steinerskolens religions- og ... -
Undervisning med og om tegneserier på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014-05-13)Sammendrag Hovedmålet med oppgaven er å vise tegneseriens potensial i undervisningen. Et potensial jeg mener ikke er fullt utnyttet. Det har jeg vist gjennom fire kapitler hvor jeg først viser tegneseriens utvikling fra ... -
Verdensbildeperspektiv på fortellinger. Didaktisk anvendelse av et metaspråk som legger til rette for danningsprosesser og utvikling av literacy
(Master thesis, 2019-06-08)I denne oppgaven peker jeg på elevers lave bevissthet om ulike verdensbilder som en utfordring for dannings- og literacymål i norskfaget på videregående skole. Et verdensbildeperspektiv på fortellinger gir imidlertid eleven ... -
Vi er alle leselærarar! - eller er vi no eigentleg det?
(Master thesis, 2015-11-19)Hausten 2006 såg læreplanreforma Kunnskapsløftet dagens lys, og med den også tanken om fem grunnleggjande ferdigheiter. Lesing, skriving, rekning, munnleg og IKT skulle no integrerast som ein berebjelke i alle fag, frå ... -
Zur Entwicklung eigener Unterrichtspraxis Eine qualitative Studie von Lesson study im schulischen Deutschunterricht in Norwegen
(Master thesis, 2017-05-25)Kompetanseutvikling blant lærere er en nøkkelfaktor for en god skole. Når lærere og lærerstudenter reflekterer rundt og tar i bruk forskningslitteratur i planlegging og gjennomføring av undervisningen, kan det gi undervisningen ... -
Zur Entwicklung von Textkompetenz anhand digitaler Hilfsmittel
(Master thesis, 2015-05-20)Erwerb von Textkompetenz in der Fremdsprache Deutsch. In dieser Aufgabe habe ich mit der Entwicklung von Textkompetenz gearbeitet. Verglichen wurde den Einsatz von Wörterbüchern (WB) mit dem Übersetzungsdienst Google ...