Blar i Faculty of Psychology på tittel
Viser treff 1175-1194 av 3498
-
Formal learning spaces in Higher Education–a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Over the past ten years, there has been an increasing focus on physical learning spaces in higher education. By now, what do we really know about the relation between space and student learning? What does the research ... -
Forståelse av pasientaggresjon og forklaringer på nedgang i voldsrate ved Regional sikkerhetsavdeling, Sandviken sykehus
(Doctoral thesis, 2014-03-20)A reduced amount of violence in a regional high security psychiatric ward - what happened and how to describe main dimensions of patient aggression? This thesis is based on 17 years of clinical data and experience from a ... -
Forutgående faktorer for jobbengasjement: Mellommenneskelige konflikter og Klima for konflikthåndtering
(Master thesis, 2011-04-15)The majority of the published studies on work engagement are based on the JD-R model which states that available resources (e.g. control) is a determining factor in degree of work engagement. However, recent research has ... -
Forventninger. En kvalitativ studie av Classfronter som redskap for læring. CF som mediator og katalysator
(Master thesis, 2006)Denne studien handler om to aspekter ved bruken av det elektroniske studiestøttesystemet Classfronter (CF) i høyere utdanning: a) Hvordan CF fungerer som læringsredskap blant campusstudenter (i.e. i kontrast til bruken av ... -
Forventningers betydning i forhold til opplevelsen av smerter
(Master thesis, 2009-11-24)Pain is a widespread and increasing heath related problem. This thesis is based on expectations role in pain experience, and what consequence expectations makes in placebo responses. The gate control-theory is reviewed to ... -
Foster parents' experiences of using child mental health and welfare services in Norway: Associations with youth, placement, and service characteristics
(Journal article; Peer reviewed, 2020-07)The measurement of user experience has gained international attention as a tool for improving quality of care. Because foster families have a high need for service support, we examined quality of care from the foster ... -
Fosterbarns opplevelse av stigmatisering og hvordan omgivelsene skaper mening rundt deres identitet grunnet deres omsorgssituasjon
(Master thesis, 2022-11-18)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å få innsikt i hvordan fosterbarn opplever at omgivelsene skaper mening tilknyttet deres identitet grunnet deres omsorgssituasjon. Ved at det finnes svært lite forskning på ... -
Fosterforeldrenes opplevelse av informasjon, oppfølging og veiledning i forkant av plassering. "Passer vi sammen?"
(Master thesis, 2017-10-03)Masteroppgaven er en del av prosjektet ”utilsiktet flytting fra fosterhjem”. Målet er å fremskaffe kunnskap om årsaker til utilsiktet flytting. Datamaterialet er hentet fra en survey utarbeidet av Bufetat Vest. Det er ... -
Fosterforeldres opplevelse av matchingprosessen. ”Det var noe som skjedde – det sa pang”
(Master thesis, 2011-05-20)Formålet med denne studien har vært å få mer kunnskap om hvordan fosterforeldre opplevde matchingprosessen, og hva de synes var viktig for å få en god match. Åtte av ti barn, som plasseres utenfor hjemmet, plasseres i ... -
A Fourteen Year Follow-Up Study of Health Promoting Schools in Norway: Principals` Perceptions of Conditions Influencing Sustainability
(Peer reviewed; Journal article, 2009)In this study, we examined the sustainability of health-promoting practices in Norwegian schools that were enrolled in the European Network of Health-Promoting Schools from 1993 to 2003. The research questions were: How ... -
The fourth international conference on bullying and harassment in the workplace. Proceedings.
(Book of abstracts, 2004-06) -
Fra bekymring til handling. Hvilke vurderinger ligger til grunn for at fagfolk i skolen melder bekymring om seksuelle overgrep og vold mot barn til konsultasjonsteamene
(Master thesis, 2007)Svært mange barn utsettes for seksuelle overgrep og vold i nære relasjoner. Overgrep mot barn er fremdeles et skjult, tabu- og skambelagt område i samfunnet vårt, noe som gjør det vanskelig å oppdage. For disse barna er ... -
Fra flukt til fine dager
(Master thesis, 2021-06-03)Flyktninger står i risiko for en rekke psykiske helseproblemer på bakgrunn av de mange utfordringene de utsettes for både før og etter migrasjon. Litteraturen har ofte en tendens til å rette fokus mot disse utfordringene, ... -
Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This study explores international practicums in Norwegian teacher education. The study is based on a qualitative survey of teacher education institutions in combination with discourse analysis of the white paper on the ... -
Fra krenkelse til anerkjennelse? En kvalitativ studie av oppreisningsordninger for tidligere barnevernsbarn
(Master thesis, 2013-11-18)Bakgrunn: Granskinger av forhold ved barnevernets historie i Norge viser at livet under offentlig omsorg for noen barnevernsbarn har vært preget av omsorgssvikt og overgrep. Forholdene bekreftes og understrekes av tidligere ... -
Fra lidelse til relasjonell kompetanse: Bedrer dialektisk atferdsterapi interpersonlig fungering hos pasienter med Borderline personlighetsforstyrrelse?
(Master thesis, 2016-04-15)This paper evaluates the effectiveness of dialectical behavior therapy (DBT) in improving interpersonal functioning in patients diagnosed with Borderline personality disorder (BPD), presenting the results from both ... -
Fra ord til endring? En kritisk diskursanalyse av NOU 2015:2 "Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø".
(Master thesis, 2020-05-30)Mobbefenomenet blant barn og unge har vært, og er, et gjennomgangstema i utdanningspolitikken så vel som i det norske samfunnet. Debatten dreier seg i stor grad om hvordan problemet skal håndteres og motvirkes. Nulltoleranse ... -
Fra paternalisme til pasientmedvirkning? Eldre pasienter som blir behandlet med hemodialyse, deres nære pårørende og sykepleiere: et diskursivt perspektiv på erfaringer med pasientmedvirkning i dialyseavdelinger
(Doctoral thesis, 2013-03-06)The rights of patients and their families to participate in treatment and health care are guaranteed by international law and by national law in Norway since 1999. The overall aim of this thesis is to explore and analyze ... -
Fra reproduktion til refleksion. En kvalitativ studie af læreres arbejde med udvikling af elevers kritisk reflekterende evner.
(Master thesis, 2020-06-26)Internationale forskningsresultater viser, at lærere på tværs af uddannelsestrin møder udfordringer i deres arbejde med at få elever til at bevæge sig fra en faktapræget reproducerende tilnærmning til kundskabsudvikling ... -
Fra rødpenn til råd - En kvalitativ studie av hvordan norsklærere på ungdomstrinnet har opplevd satsingen Vurdering for læring. og hvordan de jobber med vurdering i kjølvannet av dette prosjektet
(Master thesis, 2014-05-13)The theme of this master thesis is the national investment project Assessment for learning 2010-2014. Assessment for learning has the previous years been an area of commitment in schools, both in Norway and internationally ...