Blar i Faculty of Psychology på emneord "724112"
Viser treff 101-120 av 125
-
Skolevegring sett fra elevene sitt perspektiv
(Master thesis, 2023-05-30)De siste årene har det blitt rapportert om et økende fravær i skolen og da særlig knyttet til elever som vegrer seg for å gå på skolen. Dette fenomenet blir i litteraturen omtalt som skolevegring og er elever som i ... -
“Smilet er en vanskelig del av jobben”. En kritisk-pedagogisk tilnærming til hvordan selgere av gatemagasinet Megafon opplever læring og endringsmuligheter gjennom jobben
(Master thesis, 2011-05-14)Street papers all over the world offer different marginalized groups the possibilty to have a legal income. In this study, I've done eight interviews with vendors of the street paper Megafon. In addition to the interviews, ... -
"Som å snakke fem språk" Ein kvalitativ studie av songlærarar sine erfaringar med læringstypar i songundervisning
(Master thesis, 2023-11-15)«Læringsstilar» er eit omdiskutert tema innan pedagogikken, som viser til ideen om å tilpasse (matche) undervisning til ein person sin læringsstil med formål om å betre læring (Stobart, 2008). Ideen har ikkje støtte i ... -
"Som eksplosjoner inni meg" En kvalitativ studie av dans som dannende og eksistensiell aktivitet.
(Master thesis, 2017-06-30)Å lære å danse er en stor del av oppveksten til mange jenter og dette masterprosjektet handler om hvilken betydning å lære å danse kan ha. Den kinestetiske sansen, eller bevegelsessansen, informerer oss om bevegelsene våre. ... -
Spillerom i videregående skole? En diskursanalytisk studie av musikk programfag.
(Master thesis, 2020-06-26)Musikk er en stor del av mange menneskers liv. Særlig ungdommer synes å være opptatt av å lytte til musikk og av å musisere selv. Også i skolen er musikk et fag som ofte er populært blant elevene. Denne masteroppgaven er ... -
Språksjangeren i sykepleierutdanningen. En kvalitativ studie av sykepleierstudenters opplevelse av språksjangeren i sykepleierutdanningen
(Master thesis, 2009-05-13)Å utdanne seg til sykepleier handler om mer enn bare å lære seg fagkunnskap. Det handler i tillegg til fagkunnskap og praktiske ferdigheter om å utvikle en måte å tenke, kommunisere og møte pasienter og pårørende på. Det ... -
Stemmer som ikke stemmer - ved sang: Læreres opplevelser av elever med sangvansker og om sangvanskeproblematikken i grunnskolen
(Master thesis, 2011-11-10)Singing, but not in tune while singing Teachers' experiences of students with song disabilities and song disabilities topics in the Norwegian compulsory school. A compulsory school without children singing? Unthinkable. ... -
Stresspåvirkning og læringsstrategier. Hvilke læringsstrategier bruker yrkesdykkerstudenter for å redusere negativt stress?
(Master thesis, 2017)The research question in this master thesis is: How do students at vocational diver education experience and master stressful learning situations during practical diving training? Additional questions are: How are the ... -
Studentene bak murene- en kvalitativ undersøkelse om innsattes opplevelser, erfaringer og tanker rundt å ta høyere utdanning i fengsel
(Master thesis, 2019-06-21)Denne masteroppgaven fokuserer på innsatte som tar høyere utdanning under soning. Formålet er å få innsikt i innsattes oppfatninger knyttet til det å ta høyere utdanning som en del av en livsendring. I arbeidet med ... -
Suksess eller faglige nederlag? En empirisk studie av minoritetsungdom i videregående skole med kort botid
(Master thesis, 2008)I denne oppgaven undersøkes hvilke faktorer som kan ha betydning for om minoritets- språklige ungdommer, med kort botid i Norge, består videregående trinn 1 etter å ha gått et tilpasset grunnskoleløp for elever over 16 år. ... -
Svingdøren mellom høyere utdanning og arbeidsliv - "Om å være kaptein på egen skute": En kvalitativ studie av disiplinstudenters erfaring med praksis som del av utdanningsløpet
(Master thesis, 2022-06-03)Temaet for denne masteroppgaven er disiplinstudenters opplevelser av praksis som del av utdanningsløpet. I motsetning til profesjonsutdanninger har disiplinutdanninger kort tradisjon for praksis, men det er et ønske fra ... -
Særskilt skikkethetsvurdering i lærerutdanningene
(Master thesis, 2022-05-19) -
Takknemlighet og selvstendighet. En kvalitativ studie om norskfødte jenter med innvandrerbakgrunn og deres valg av høyere utdanning.
(Master thesis, 2017-06-24)This master thesis is a qualitative study about Norwegian-born girls with immigrant parents (second-generation immigrant) and their reflections on their opportunities and choices in higher education. This study consists ... -
Teoretisk kunnskap og praktisk viten. En etnografisk studie av ulike kunnskapsformer i renholdsbransjen
(Master thesis, 2015-05-15)This study investigates the occurrence of different forms of knowledge in work practice and in organized work training. The thesis is theoretically located between workplace learning and knowledge and forms of knowledge. ... -
Tilgjengelighet og omsorg - to mulige suksessfaktorer i pedagogisk ledelse
(Master thesis, 2017)This master's thesis is about pedagogical management, interaction and knowledge management in high school. The main investigation has been around headmasters. The investigation topic is: How do headmasters who have been ... -
Tilpasset opplæring for alle? -En kvalitativ studie av tilrettelegging av undervisningen for elever med stort læringspotensial i norskfaget
(Master thesis, 2021-05-28)Sammendrag I forskningslitteraturen finnes det et mangfold av benevnelser som i stor grad omhandler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg valgt å benytte «elever med stort læringspotensial». Avhandlingen har ... -
Utdanning og Integrering - En diskursanalyse
(Master thesis, 2022-06-03) -
Utfordringar med teamarbeid rundt elevar med særskilde behov
(Master thesis, 2021-05-28)Forskinga på kollegasamarbeid i skulen fokuserer i hovudsak på samarbeid mellom lærarar og inkluderer i liten grad samarbeid mellom lærarar og assistentar. Den forskinga som er gjort kring assistentar handlar stort sett ... -
Veiledning i grenseland. Hva kjennetegner en kompetent veileder for nyutdannede barnehagelærere? En kvalitativ undersøkelse.
(Master thesis, 2016-05-10)The national initiative for monitoring of new teachers the recent years has been developed to help put the news teachers' situation into focus. It has also led to the developing of an education with national frameworks ... -
"Vi kommer med Vygotsky og Klafki" - En kvalitativ undersøkelse av PPU-studenters teoretisering av praksis
(Master thesis, 2017-06-24)This master`s thesis examines what role theory plays in the development of students knowledge, at the Postgraduate Certificate in Education (PGCE). This education pro-gram gives teacher-students the possibility to learn ...