Skolevegring sett fra elevene sitt perspektiv
Master thesis
View/ Open
Date
2023-05-30Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [61]
Abstract
De siste årene har det blitt rapportert om et økende fravær i skolen og da særlig knyttet til elever som vegrer seg for å gå på skolen. Dette fenomenet blir i litteraturen omtalt som skolevegring og er elever som i utgangspunktet ønsker å gå på skolen, men av ulike grunner relatert til skolen, hjemmet eller individet selv, ikke klarer det. Selv om skolevegring ser ut til å være et økende fenomen mangler det tilstrekkelig med forskning innenfor temaet både nasjonalt og internasjonalt. Det er videre særlig et perspektiv som ser ut til å være fraværende i forskningen, nemlig elevenes perspektiv. Med tanke på skolevegringens kompleksitet kan det være nyttig å undersøke elevenes perspektiver for å få mer kunnskap og forståelse for deres situasjon. I denne masteroppgaven rettes derfor søkelyset mot elevenes perspektiver og følgende problemstilling ble formulert: "Hva kjennetegner tidligere elevers fortellinger om skolevegring?" Formålet med denne masteroppgaven er følgelig å få frem elevene sin «stemme» og perspektiver innenfor skolevegringsproblematikk ved å si noe om hva som kjennetegner deres fortellinger om opplevelsen av skolevegring. Det er en kvalitativ studie med en narrativ tilnærming hvor jeg benytter semi-strukturert intervju som metode. Utvalget består av fire tidligere elever som har slitt med skolevegring. Datamaterialet har blitt analysert med utgangspunkt i tematisk analyse, hvor videre analysens sentrale funn er diskutert opp mot tidligere forskning om skolevegring, Lazarus sin teori om stress og mestring og Bronfenbrenners miljømodell. Studiens funn samsvarer med tidligere forskning på området som omtaler skolevegring som en kompleks og sammensatt problematikk med mangesidige årsaker. Deltakerne forteller om flere faktorer som har vært med å påvirke deres skolevegringsproblematikk. Det er særlig to faktorer som går igjen i deltakerne sine fortellinger og dette er at de har hatt en mer eller mindre negativ relasjon til lærere, samt utfordrende faglige vansker som har gått utover opplevelsen av mestring i skolen.