Master theses
Nye registreringer
-
Sosiale medier i fremtidens skole
(Master thesis, 2024-11-29)I dag har sosiale medier blitt en del av samfunnet og måten unge sosialiserer, kommuniserer, og utvikler identiteten sin på. Samtidig tilsier skolens samfunnsoppdrag at skolen skal legge til rette for at elever både utvikler ... -
Opplevd mestringstro og kilder til mestringstro hos YSK/TAF-elever i Norge
(Master thesis, 2024-11-29)Yrkesfaglig og Studiespesialiserende Kompetanse (YSK) og Tekniske og Allmenne Fag (TAF) er fireårige videregående utdanningsprogrammer i Norge, der elevene veksler mellom skole og arbeidsplass. Det finnes ingen forskning ... -
Videreutdanning for framtidas arbeidsliv -En kvalitativ studie av kunnskapsutviklingsprosesser blant erfarne yrkesutøvere i videreutdanning
(Master thesis, 2024-05-31)I dette masterprosjektet undersøker jeg særtrekk ved kunnskapsutviklingsprosesser hvor erfarne yrkesutøvere deltar i videreutdanning. I en samfunnskontekst preget av raske endringer i arbeidslivets kompetansebehov, satses ... -
«Hvordan jeg kan bli flinkere til å jobbe med hendene på ryggen, og hvordan vi kan spre det ut i avdelingen.» En kvalitativ analyse av ansattes og lederes erfaringer med lærende nettverk i hverdagsrehabilitering.
(Master thesis, 2024-05-31)Formål: Formålet med denne studien var å undersøke hvilke erfaringer ansatte og deres ledere har med et lærende nettverk i hverdagsrehabilitering. Det ble utledet tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan har arbeidet i det lærende ... -
Med ett bein i det kjente og ett i det ukjente. Grunnskolelæreres forståelse av og tilrettelegging for kreative læringsprosesser
(Master thesis, 2024-05-31)Temaet for denne masteroppgaven er kreative læringsprosesser. Internasjonalt og nasjonalt trekkes kreativitet frem som en viktig kompetanse, som skolen skal bidra med å utvikle hos elevene. Lærerne anses i den sammenhengen ... -
"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024-05-31)Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling ... -
Hvordan opplever karriereveiledere at digitalisering påvirker relasjonen til de som veiledes?
(Master thesis, 2024-05-31) -
"Som å snakke fem språk" Ein kvalitativ studie av songlærarar sine erfaringar med læringstypar i songundervisning
(Master thesis, 2023-11-15)«Læringsstilar» er eit omdiskutert tema innan pedagogikken, som viser til ideen om å tilpasse (matche) undervisning til ein person sin læringsstil med formål om å betre læring (Stobart, 2008). Ideen har ikkje støtte i ... -
Digital læringsanalyse i grunnopplæringen: En kvalitativ studie av hva som karakteriserer læreres bruk av læringsanalytiske dashboard i grunnopplæringen
(Master thesis, 2023-11-15)I norsk sammenheng har det de siste årene blitt rettet oppmerksomhet mot elevers bruk av digitale læremidler, og hvordan en kan bruke digital læringsanalyse for å forbedre elevers læring og undervisning. Digital læringsanalyse ... -
G. W. F Hegels Bildung. Erindring, fremmedgjøring og anerkjenning som grunnkategorier i Hegels danningsteori
(Master thesis, 2023-10-19) -
Relasjonelle utfordringer - Hva er det og hvordan forholder vi oss til dem?
(Master thesis, 2023-05-15)Denne masteravhandlingen undersøkte syv informanters forståelser av og tilrettelegging mot relasjonelle utfordringer for å besvare problemstillingen: Hvordan opplever grunnskolelærere relasjonelle utfordringer med elever ... -
En kvalitativ studie av læreres beskrivelser og erfaringer med elever med komplekse traumer
(Master thesis, 2023-05-29)Flere barn i Norge lever i sårbare livssituasjoner, og det har blitt en økende problematikk at psykisk uhelse rammer flere barn og ungdom (Folkehelseinstituttet, 2023). Komplekse traumer kan inkorporeres i denne problematikken, ... -
Barnehagelæreres forutsetninger for å ivareta barn med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023-05-30)Barn med nedsatt hørsel er en gruppe stadig flere barnehagelærere i ordinære barnehager møter i sin yrkestid. Dette er grunnet i at det nå er færre spesialiserte barnehager med egen tilrettelegging knyttet til hørsel og ... -
Skolevegring sett fra elevene sitt perspektiv
(Master thesis, 2023-05-30)De siste årene har det blitt rapportert om et økende fravær i skolen og da særlig knyttet til elever som vegrer seg for å gå på skolen. Dette fenomenet blir i litteraturen omtalt som skolevegring og er elever som i ... -
Sammen, men hver for seg: En studie av relasjoner og undervisning i Covid-19 pandemien.
(Master thesis, 2023-05-30)Denne masteroppgaven tar for seg temaet fjernundervisning som fant sted i begynnelsen av Covid-19 pandemien i 2020. I oppgaven utforsket jeg hvordan en gruppe informanter (som gikk på videregående skole med studiespesialisering ... -
«Å beskrive det magiske» En kvalitativ studie av musikklærere i ungdomsskolen sine opplevelser med vurdering av komposisjoner
(Master thesis, 2023-05-30)Dette masterprosjektet har undersøkt hvilke opplevelser musikklærere har med vurdering av komposisjoner i musikkfaget i ungdomsskolen. Det undersøkes også hva de sier de legger vekt på når de vurderer slikt kreativt, ... -
Identifisering og tilrettelegging for evnerike barn i den norske skolen
(Master thesis, 2023-05-15)Siden Arnolf Hofset først snakket om evnerike elever i Norge i 1970 tok det godt over 35 år før deres behov begynte å bli et tema innen pedagogikk og politikk. Ledende aktører, interesseorganisasjoner og internasjonale ... -
«Det er hvem jeg er» Tegnspråklige døve elevers sosiale vilkår i skoler tilrettelagt for døve og hørselshemmede
(Master thesis, 2023-05-30)Opplæring for døve og hørselshemmede elever har de siste tiårene hovedsakelig foregått i ordinære skoler. Da de statlige døveskolene ble lagt ned og opplæringen overført til kommunene, møtte dette kraftig kritikk og motstand ... -
Hvilke erfaringer gir PALS-modellen for elever med ADHD?: En kvalitativ undersøkelse av PALS-modellen gjennom lærere og PALS-veiledere.
(Master thesis, 2023-05-15)Denne kvalitative masteroppgaven er gjennomført med ønske om å undersøke PALS-modellens pedagogiske og organisatoriske prinsipper, og hvorvidt disse fungerer som tilrettelegging for elever med ADHD. Problemstillingen som ...