Barnehagelæreres forutsetninger for å ivareta barn med nedsatt hørsel
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073287Utgivelsesdato
2023-05-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [55]
Sammendrag
Barn med nedsatt hørsel er en gruppe stadig flere barnehagelærere i ordinære barnehager møter i sin yrkestid. Dette er grunnet i at det nå er færre spesialiserte barnehager med egen tilrettelegging knyttet til hørsel og tegnspråk, og at stadig flere av barna med nedsatt hørsel derfor går i sine nærbarnehager. Skandinavisk forskning har i hovedsak fokusert på disse barnas levekår, språkutvikling og trivsel i skolen. Forskningen finner at kompetansen som finnes ute i praksisfeltet relatert til nedsatt hørsel og tegnspråk, ikke alltid er tilfredsstillende. Dette gjelder både ansatte i skoler og ansatte i det faglige støttesystemet. Tidligere forskning vektlegger derfor egne tiltak for å fremme god livskvalitet for barn med nedsatt hørsel. Hensikten med dette prosjektet er å belyse barnehagelæreres erfaringer i arbeid med barn med nedsatt hørsel. Prosjektet søker å finne ut hvordan barnehagelærere erfarer både egne og barnehagens forutsetninger for å ivareta disse barna. Med dette har jeg stilt informantene spørsmål relatert til hvordan de har lært det de kan om barn med nedsatt hørsel, hvordan de tilrettelegger for disse barna, og hvordan de erfarer både internt og eksternt samarbeid rundt barna med nedsatt hørsel. Prosjektet har en kvalitativ tilnærming, der semistrukturert intervju er benyttet som metode for datainnsamling. Utvalget består av seks barnehagelærere i seks forskjellige barnehager, både private og kommunale. De tre hovedfunnene for dette prosjektet er knyttet til (1) hvordan informantene arbeider med inkludering av barna med nedsatt hørsel, (2) hvordan informantene opplever barnehagens forutsetninger for å ivareta barna med nedsatt hørsel, og (3) hvordan informantene har opparbeidet seg kunnskap om barn med nedsatt hørsel. Informantenes beskrivelser av arbeidet viser en faglig bevissthet og lærevillighet for å kunne ivareta barn med nedsatt hørsel på best mulig måte. For å åpne opp for nye forståelser av barnehagelærernes erfaringer med barn med nedsatt hørsel, vektlegger dette prosjektet teoretiske perspektiver på inkludering, normalisering og ulike former for kunnskap. The purpose of this study is to shed some light on kindergarten teachers’ experiences from working with children with impaired hearing. The study seeks to find how kindergarten teachers experience both their own and the kindergarten’s prerequisites for taking care of these children. I have asked the informants questions related to how they have learned what they know, how they facilitate for these children, and how they experience the cooperation for the children with impaired hearing. This study has a qualitative approach, where semi-structured interviews were used as a method for collecting data. The sample consists of six kindergarten teachers from six different kindergartens. In order to open up new understandings of the participants’ experiences with children with impaired hearing, this study emphasizes theoretical perspectives such as inclusion, normalization and knowledge.