Blar i Department of Biological and Medical Psychology på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 69
-
Afasi - på søken etter ordene. Om testing og forståelse av benevningsvansker.
(Master thesis, 2009-05-25)Bakgrunn: Benevningsvansker er ofte noe av det som ofte føles mest hemmende for en person med afasi. Det er forsket mye på benevningvansker for seg selv men relativt lite på forholdet mellom benevning og auditiv forståelse. ... -
Barnehagelæreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2021-05-28) -
Barns tilegnelse av konsonantklynger med /s/ og /r/: En pilotstudie
(Master thesis, 2020-07-02)Detaljert og språkspesifikk kunnskap om normal fonologisk utvikling og språklydtilegnelse er helt nødvendig for å kunne fange opp barn med språklydsvansker. Konsonantklynger forekommer hyppig både i norsk og andre språk, ... -
Behandling av logopediske vansker ved Parkinson sykdom: Forskjell mellom yngre og eldre pasienter?
(Master thesis, 2021-05-28)Det er vanlig at pasienter med Parkinson sykdom (PS) opplever logopediske utfordringer i alle aldre. Dette er er særlig i forbindelse med kommunikasjon. Det har også blitt kartlagt at pasienter med PS opplever negative ... -
Beliefs about and attitudes toward stuttering among high school students in Norway
(Master thesis, 2019-06-19) -
Bokstavkunnskap og ordlesing. En kvantitativ undersøkelse av barn i alderen 5-7 år som er i risikosonen for å utvikle dysleksi
(Master thesis, 2009-05-25)The purpose of this study has been to look at the differences between children in a control group and in an at- risk category group for development of dyslexia when it comes to letter knowledge and word reading. In the ... -
Cochleaimplantat og postoperativ auditiv rehabilitering - En studie om veien tilbake i en hørende verden
(Master thesis, 2017-06-15)Objectives: The aim of this study was to identify service availability and uptake of post operative auditory rehabilitation for adult pasients with cochlear implants. Furthermore, there was an aim to investigate the effect ... -
“De lærte meg å gå, men ikke å løpe”. En kvalitativ studie av åtte innsatte i norske fengsler og deres erfaringer med lese- og skrivevansker i opplæringssituasjoner
(Master thesis, 2019-06-19)Formålet med denne kvalitative studien har vært å få en dypere forståelse av hvordan de innsatte opplever å ha fått eller får tilrettelegging for sine lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling er: Hvordan opplever ... -
Den norske versjonen av setningsrepetisjonstesten Language Impairment Testing In A Multilingual Setting (LITMUS): en kvalitativ feilanalyse
(Master thesis, 2020-11-30)Sammendrag Gjennom samarbeidet Language Impairment Testing in a Multilingual Setting (LITMUS) har en rekke forskere i Europa utviklet en setningsrepetisjonstest (SR) som har til hensikt å kunne utrede utviklingsmessige ... -
Dikotisk lytting og posttraumatisk stressforstyrrelse. Kan symptomer på posttraumatisk stressforstyrrelse ha betydning for undersøkelse av språklateralisering?
(Master thesis, 2008-05-22)The goal of this study was to shed light on a possible connection between PTSD symptoms and the performance on the dichotic listening task. The method concerned analyzing data from forty five refugees from former Yugoslavia, ... -
Dysartri etter hjerneslag: talemotoriske - og nevrologiske utfall
(Master thesis, 2013-05-28)Hensikten med denne studien var å vurdere om dysartri som bulbært utfall post- slag klassifisert med Frenchay Dysartritest (FDT) ( Enderby, 1998) kunne setjast i samanheng med type hjerneslag klassifisert med Oxfordshire ... -
Dysleksi og engelsk som andrespråk. Skriftlige engelskferdigheter hos elever med og uten dysleksi- Sett i lys av økt eksponering for engelsk
(Master thesis, 2024-05-15)Bakgrunn. Formålet med denne studien har vært å undersøke norske 6. klassinger, med og uten dysleksi, sine ferdigheter i engelsk som andrespråk. Deltakerne i studien går på skoler i en større by i Vestland. Metode. Ved ... -
Dysleksi og visuo-spatiale ferdigheter
(Master thesis, 2009-05-25)The aim of this study was to investigate the correspondence between visuo-spatial skills and emergent literacy at a later stage. In the chapter ”Theory and empirical data”, dyslexia is described on the basis of the four ... -
Ei undersøking av forholdet mellom opplevde kommunikasjonsferdigheiter og sjølvrapportert ADHD hos kvinnelege innsette
(Master thesis, 2021-05-28) -
En norsk oversettelse og kulturell tilpasning av testverktøyet Test of Pragmatic Language, second edition
(Master thesis, 2019-06-19)Hensikten med denne studien har vært å lage en norsk tilpasning av det engelsk-amerikanske testverktøyet Test of Pragmatic Language - second edition (TOPL-2), og undersøke hvordan denne tilpasningen fungerer i et utvalg ... -
En studie av studenters lese- og skriveferdigheter
(Master thesis, 2017-06-14)Recent research has shown that the relationship between self-reported reading and writing skills and scores on actual measured skills was lower among a group of inmates than in groups of adults and students. The purpose ... -
Evaluering av behandlingstilbud for pasienter med unilateral recurrensparese ved Haukeland universitetssykehus
(Master thesis, 2018-06-13)The voice is part of human identity and also an important tool for communication. Voice disorders can therefore cause physical, social and emotional limitations. The purpose of this study was to evaluate the treatment ... -
Hverdagen etter lydpåsetting: Erfaringer fra fire voksne cochleaimplantat-brukere. En kvalitativ studie av hva fire voksne CI-brukere erfarer som viktig i tiden etter lydpåsetting
(Master thesis, 2018-06-13)The aim of this qualitative study was to investigate what adults who have undergone their first cochlear implantation (CI) experience as important during the period after sound activation, and the research question was: ... -
Hvordan ivaretar kommunene logopedtjenester overfor voksne?
(Master thesis, 2020-07-02)Studiets hensikt er å se hvordan kommunene ivaretar logopedtjenester for voksne ved å gå igjennom deres tilgjengelige planverk og for å se om logopedtjenestens dualitet er synlig. Studiet viser ulike vansker hos voksne en ... -
Hvordan skille en mellomspråklig vanske fra dysleksi? En studie av tredjeklassinger med norsk som andrespråk (L2).
(Master thesis, 2018-06-13)The aim of this study was to contribute to knowledge of between-language problems and dyslexia, as well as knowledge of Norwegian as second language (L2) in 3rd grade school children. The test battery assessed basic reading ...