Vis enkel innførsel

Endringsledelse - fleip eller fakta? En studie av ansatte og ledere sine opplevelser av en endringsprosess i Psykisk helsevern for barn og unge i Helse Bergen HF

dc.contributor.authorVikøren, Elisabethen_US
dc.contributor.authorVikøren, Elisabetheng
dc.date.accessioned2011-12-21T09:47:19Z
dc.date.available2011-12-21T09:47:19Z
dc.date.issued2009-06eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/5320
dc.description.abstractBakgrunn:Oppgaven er en studie av de erfaringene ulike grupper av ansatte erfarte i tilknytning til en organisasjonsendring i barne- og ungdomspsykiatrien i Helse Bergen HF.Hensikt: Oppgaven søker å belyse de opplevde erfaringene ansatte hadde av de effektene endringene medførte, sett opp mot de målsettingene som var satt for endringen. Videre søker oppgaven å belyse de prosesserfaringene grupper av ansatte på ulike nivå i organisasjonen har opplevde gjennom endringsprosessen. Prosesserfaringen sees i lys av fire teoretiske rammer, som er den strukturelle rammen, human resource rammen, den politiske rammen og den symbolske rammen hos Bolman og Deal. Videre blir prosesserfaringene sett i lys av Kotters endringsteser for et vellykket endringsarbeid. .Materiale: Hovedmaterialet består av fire gruppeintervju med ansatte i barne- og ungdomspsykiatrien i Helse Bergen HF.Metode: Oppgaven bygger på kvalitativ metode.Resultat: Effekterfaringene som informantene gir uttrykk for tilsier at det har skjedd en endring som i stor grad samsvarer med de målsettingene som var skisserte i endringsdokumentet ved oppstart. Prosesserfaringene er ulike i de fire informantgruppene.Konklusjon: Årsakene til at de opplevde prosesserfaringene er ulike kan ha flere forklaringsfaktorer både knyttet til organisatorisk ståsted, profesjonstilknytning, ledelsen av prosessen, opplevd medvirkning og innflytelse i prosessen, samt tydeliggjøring av krav og opplæring i roller. Erfaringene kan også forståes ut fra hvilke teoretisk perspektiv man vurderer de ut fra. Dette igjen indikerer at opplæring i organisasjonsforståelse vil kunne være nyttig for ledere, både for de som skal lede en organisasjon og spesielt ved ledelse og gjennomføring av endring i organisasjoner.en_US
dc.description.abstractBackground: The project is a study of the experiences different groups of employees reported in relation to an organisational change process in Children and Youth Psychiatric Services in Helse Bergen HF.Aim: The project’s aim is to explore the experiences employees encountered as a result of the effects brought about by the changes made, contrasted with the aims outlined for the implemented changes. Furthermore the project aims to enlighten the process experiences groups of employees at different levels in the organisation have encountered during the change process.Process experiences are considered in light of four different theoretical frameworks, these are the structural framework, human resources framework, political framework and symbolic framework of Bolman and Deal. Furthermore the process experiences are considered in view of Kotter’s theories for successfully implementing change in the workplace.Material: The main material consists of four group interviews with employees in Children and Youth Psychiatric Services in Helse Bergen HF.Method: The project is based on the qualitative methodResults: Effects experienced as expressed by the participants indicate that there have been changes which to a great extent agree with the aims outlined in the documented change at the outset. Process experiences differ between the four different groups.Conclusion: Reasons for the process experiences being different can be given several explanations which are linked to organisational base, professional ties, leadership of the process, experiences of contributions toward and influences on the process, together with clear expressions of demands and training in different roles. The experiences can also be interpreted based on the different theoretical perspectives applied. This again indicates that training in organisational understanding can be useful for leaders, both those who are leading an organisation and especially while leading and implementing changes within an organisation.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleEndringsledelse - fleip eller fakta? En studie av ansatte og ledere sine opplevelser av en endringsprosess i Psykisk helsevern for barn og unge i Helse Bergen HFen_US
dc.titleEndringsledelse - fleip eller fakta? En studie av ansatte og ledere sine opplevelser av en endringsprosess i Psykisk helsevern for barn og unge i Helse Bergen HFeng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeErfaringsbasert master i helseledelse, kvalitetsforbedring og helseøkonomi
dc.description.localcodeHELVID650
dc.description.localcodeMATF-HEVID
dc.subject.nus761901eng
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806eng
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242eng
fs.subjectcodeHELVID650


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel