Barnevernets erfaringer med det forebyggende arbeidet i SLT
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7195Utgivelsesdato
2013-05-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Samordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak (SLT) er en samordningsmodell som tar sikte på å koordinere innsatsen for det forebyggende arbeidet i nærmiljøet. Barnevernet har en sentral plass i det forebyggende arbeidet blant barn og unge. Hensikten med denne oppgaven er å få frem barnevernets perspektiver på det forebyggende arbeidet i SLT. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke erfaringer har barnevernet med det forebyggende arbeidet i tilknytning til modellen "Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak" (SLT)? Utvalget er strategisk utvalgt og består av syv barnevernsledere/nestledere som har erfaringer fra koordineringsgruppen i SLT. Undersøkelsen baseres på kvalitativ metode, og semistrukturerte intervju ble utført som datainnsamlingsmetode i samarbeid med medstudent Stine Wålberg. Analysen er av tematisk karakter, og ble gjort som en vekselvirkning mellom teori og empiri. Barnevernets erfaringer med det forebyggende arbeidet i SLT har blitt besvart ut fra temaene: Barnevernets synspunkter på innsatsområder og arenaer, Hva skal til for å lykkes i det forebyggende arbeidet, Ufordringer i det forebyggende arbeidet i SLT og Barnevernets bidrag i SLT. Funnene diskuteres opp mot forskning og teori om forebygging og samarbeid. De viktigste funnene i oppgaven er at kommunene har valgt å rette innsatsen sin mot ulike former for forebygging, og kun et fåtall har valgt å ta utgangspunkt i kriminalitetsforebygging. Tidlig innsats, behovet for samarbeidet, behovet for forskning og ulike organisatoriske forhold var fremtredene faktorer for å lykkes i det forebyggende arbeidet i SLT. Utfordringene i det forebyggende arbeidet i SLT omhandler blant annet ressurser og lovverk, ulik problemforståelse, samt ulik forståelse av begrepet forebygging. Bidrag til kunnskap og informasjon anses som de viktigste oppgavene i SLT- arbeidet. Funnene i studien indikerer at SLT anses som en god modell for at ulike tjenester kan få mulighet til å samles om overbyggende løsninger i det forebyggende arbeidet i kommunen, men det er behov for at det kriminalitetsforebyggende arbeidet i enkelte kommuner tydeliggjøres. Funnene kan fungere som basis for diskusjon i det praktiske SLT- arbeidet, samt i barnevernet generelt i forbindelse med deltakelse i tverrfaglige samarbeid.