Blar i Department of Archaeology, History, Cultural Studies and the History of Religions på emneord "Lærebøker"
Viser treff 1-7 av 7
-
Fortellinger om 1814. Fremstillingen av 1814 i norske, svenske og danske lærebøker i perioden 1860-2000
(Master thesis, 2010-05-18)Masteroppgaven undersøker hvordan 1814 har blitt fremstilt i norske, svenske og danske lærebøker for grunnskolen i perioden 1860 til 2000. Lærebøkenes fremstilling blir sett i forhold til historieforskningen om 1814, ... -
«From the fury of the Northmen, good Lord, deliver us» - Ein analyse av historiebruken og framstillinga av vikingtida i norske og engelske lærebøker frå slutten av 1800-talet og fram til i dag.
(Master thesis, 2013-05-15)Tema for denne oppgåva er historiebruk med utgangspunkt i korleis vikingtida har vorte framstilt i norsk og engelsk historieskriving frå slutten av 1800-talet og fram til i dag. Hovudkjeldene i analysen har vore norske og ... -
Historie i Pergament og Piksler - En Analyse av Historiefortelling i Lærebøker og Historisk Dataspill
(Master thesis, 2024-05-15)The thesis at hand explores the differences in using the Viking-era as a historical theme in educational literature in Norwegian videregående skole, equivalent to Upper Secondary School, how these books differ from each ... -
«Lite med europeisk overlegenhet å gjøre» Fremstillinger av den islamske verdens og Europas middelalderhistorie i norske lærebøker for grunnskolen og videregående etter Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2018-06-16)This master thesis analyses portrayals of medieval history in contemporary Norwegian textbooks for elementary school and high school. Specifically, the object for the analysis is the portrayal of western history in the ... -
Religion i medier og populærkultur i læremidlene– En kvalitativ innholdsanalyse av nye læremidler i Religion og etikk vg3
(Master thesis, 2024-05-15)During the last decades research on religion in media and popular culture has grown into a large research field. This is now also reflected in the curricula. In 2020 Norwegian schools included a learning objective; in the ... -
Representasjoner av buddhisme og hinduisme: En diskursanalyse i postkolonialt perspektiv av lærebøker i religionsfaget for gymnas/videregående skole
(Master thesis, 2008-11-13)I denne analysen undersøkes kontinuitet og endring i representasjoner av hinduisme og buddhisme i fire lærebøker for gymnas/videregående skole, utgitt i årene 1948, 1970, 1997 og 2006. Metoden er diskursanalyse, og det ...