Blar i Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies på emneord "Undervisning"
Viser treff 1-14 av 14
-
Den gode norskleksa
(Master thesis, 2018-06-16)Temaet lekse vert mykje diskutert i samfunnet, og standpunkta vert ofte lite nyanserte. Anten er ein for eller så er ein mot leksefri skule, og det verkar som om begge posisjonane finn støtte i forsking. Det viser seg at ... -
Det litterære programmet. Læreres tolkning og implementering av kompetansemålet «å sette sammen og framføre et avgrenset litterært program» i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2014-05-28)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om det litterære programmet på vg3, studiespesialiserende program. Målet er å undersøke norsklæreres oppfatning og implementering av det litterære programmet og dets kompetansemål ... -
Frå Snorre til Ibsen - og kvar er sakprosaen
(Master thesis, 2014-05-14)Denne masteroppgåva handlar om korleis lærebøkene i norsk på Vg2 studiespesialiserande løyser eitt av læreplanmåla i læreplanen frå LK06. Læreplanmålet handlar om at elevane skal lese tekstar frå mellomalderen og fram til ... -
Helt eller antihelt? En empirisk resepsjonsanalyse av elevers møte med doktor Stockmann
(Master thesis, 2014-05-09)Hovedmålet med oppgaven er å undersøke elevers resepsjon av den litterære karakteren Tomas Stockmann, basert på hvordan elever på tiende klassetrinn har fremstilt ham i skriftlige tekster. Problemstillingen jeg har jobbet ... -
Kampen om metaforen. Forskningens dynamikk og elevens blikk
(Master thesis, 2014-05-08)Tema for denne oppgaven er metafor og metaforforståelse. Med introduksjonen og utviklingen av kognitiv metaforteori (KMT) og de ulike tilnærmingene innenfor denne nye forskningstradisjonen har metaforforskningen gjennomgått ... -
Korleis besvarar ungdommar eksamen i nynorsk, og kvifor?
(Master thesis, 2018-10-25) -
Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller middel? En kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres undervisning
(Master thesis, 2023-11-20)Masteroppgave i nordisk fagdidaktikk. Universitetet i Bergen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier. Høsten 2023 Forfatter: Berit Marie Hepsø Tittel: Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller ... -
Læreres valg og bruk av klassikere i norskundervisningen
(Master thesis, 2017-06-16)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker læreres valg og bruk av norske klassikere i norskundervisningen. Oppgaven er rettet mot videregående skole, og målet er å belyse hvordan lærere velger ut og jobber med de klassiske ... -
(Multimodale)tekster til besvær - om læreplanens intensjoner og læreres praksis
(Master thesis, 2016-05-13)Temaet for denne undersøkelsen er tekstbegrepet i den reviderte læreplanen i norsk. Gjennom undersøkelsen min søker jeg å finne svar på hvordan norsklærere i ungdomsskolen forholder seg til begrepet tekst i den reviderte ... -
«Når jeg leser diktet, får jeg en følelse av at diktet bare forteller til meg, og at ingen andre hører eller ser det det jeg gjør.» Formidling av eldre lyrikk i skolen
(Master thesis, 2017-12-22)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i det var som en mangel i min egen undervisning: gode undervisningsopplegg om eldre dikt som skaper engasjement, læring og sjangerforståelse blant elevene. Nyere forskning viser at ... -
Norsk på yrkesfag. Å ri to hestar
(Master thesis, 2015-05-15)Formålet med oppgåva er å undersøke korleis læreplanen i norsk på yrkesfaglege utdanningsprogram står i forhold til ei yrkesretting av faget. I 2010 vart det i forskrift til opplæringslova §1-3 lagt til at opplæringa i ... -
Prosessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring?
(Master thesis, 2018-06-16)Målet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter ... -
Tilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen.
(Master thesis, 2017-12-19)I denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle ...