Browsing Faculty of Psychology by Title
Now showing items 1822-1841 of 3339
-
Lærere sin bruk av sosial web. "Del&bruk" - en møteplass for profesjonell utvikling?
(Master thesis, 2011-03-13)This master paper describes the findings of a qualitative research study examining teacher's use of social web for their own professional development. Semi-structured interviews and electronic dialogues were conducted from ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø.En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019-06-21)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Læreres beslutninger om å melde bekymring til barneverntjenesten: en litteraturstudie
(Master thesis, 2019-06-07) -
Læreres erfaringer med identifisering og forebyggende tiltak mot elevers skolvegring
(Master thesis, 2021-11-22)De siste ti årene er det rapportert en økning av grunnskoleelevers fravær, hvorav en stor andel av fraværet skyldes elever som vegrer seg for å gå på skolen (Løvgren & Svagård 2019; Bakken, 2020). Slike elever betegnes ... -
Læreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2020-07-02)Studiens hensikt var å undersøke om læreres kunnskapsnivå om stamming kan predikere deres mestringsforventning ved tilrettelegging for elever som stammer. Studien undersøkte også om tidligere råd fra logoped og utdanning ... -
Læreres kunnskaper og mestringsforventninger tilknyttet stamming
(Master thesis, 2019-06-19) -
Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
(Master thesis, 2023-11-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, ... -
Lærernes erfaringer innen digital kompetanse under COVID-19 pandemien
(Master thesis, 2023-11-29) -
Lærernes erfaringer med arbeidssituasjonen under Covid-19.
(Master thesis, 2023-05-15)Tema for denne masteroppgaven er lærernes opplevelse av arbeidsforholdene under Covid-19-pandemien og hvilke erfaringer de har høstet. Jeg ønsker gjennom denne studien å finne ut hvordan et lite utvalg lærere erfarte ... -
Lærerprofesjonaliteten til psykologilærere i videregående skole
(Master thesis, 2017-06-14)The purpose of this study was to examine how the psychology teachers in Norwegian high schools perceive their own teacher professionalism in the psychology subject. The program subjects Psychology 1 and 2 were implemented ... -
Lærerrollen i mappevurdering. Fra mappebarn til mappevurdering
(Master thesis, 2002)Oppgaven setter fokus på lærerrollen i mappevurdering slik jeg møtte den i noen klasserom på en skole som innførte dette arbeids- og vurderingsredskapet på hele skolen høsten 1997. Jeg har i studien hatt et særlig fokus ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læring uten grenser - elevers læringspotensial på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-05-15)The theme of this master thesis is students´ potential for enhanced learning capacity in lower secondary school. Increased focus on students´ achievement in school has been a leading factor in Norwegian school politics. A ... -
Læringsmiljø i skulen. Til lags åt alle kan ingen gjera?
(Master thesis, 2012-11-16)Research shows that the environment of learning has a great influence on the pupils' results of learning and professional development . A good environment of learning is founded in the curriculum, the law of education, and ... -
Læringsprosesser i sykepleieres profesjonsutøvelse. En studie av sykepleieres læringserfaringer
(Doctoral thesis, 2010-01-25)Professional practice is characterised by several demands connected to the concepts of alteration, renewal and improvement. To meet these demands, more knowledge is needed concerning how professionals continue learning ... -
Magefølelse utløser bekymringsmelding til barneverntjenesten. Intervjuer av helsesøstre om hvilke faktorer som utløser avgjørelsen om å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten.
(Master thesis, 2009-11-10)I denne studien har jeg undersøkt hvordan helsesøsteren forholder seg til omsorgssvikt og melding om dette til barneverntjenesten. Formålet med studien var å prøve å forstå hvordan helsesøsteren oppfattet omsorgssvikt og ... -
Magesmerter, personlighet og kognitiv funksjon blant pasienter med IBS
(Master thesis, 2021-05-19)Studien undersøker og sammenligner personlighet, kognitiv og emosjonell funksjon blant pasienter med IBS og friske kontroller, og undersøker i hvilken grad disse variablene samvarierer med alvorlighet av det vi her definerer ... -
Magic for the mind's eye: A promising avenue for more universal design in the art of magic
(Journal article; Peer reviewed, 2024)In the art of conjuring, as well as in cognitive science, possibilities for designing magic tricks that are suitable for people who are blind or visually impaired have only rarely been considered. In this article, we argue ... -
Maintaining quality assessment practices in Norwegian higher education after the two-evaluator law
(Journal article; Peer reviewed, 2022)In May 2021, the Norwegian parliament voted unanimously to again require the use of two evaluators to assess all student work given a grade on the A-F scale in higher education. This revision of the law regulating higher ... -
Making Fathers: Masculinities and Social Change in the Ghanaian Context
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Framed within recent debates about hegemonic masculinity and in-depth historical and contemporary research on fatherhood and gender roles in Ghana, this article explores current ways of becoming and being a father in Ghana. ...