Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
Master thesis
View/ Open
Date
2023-11-15Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Education [318]
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, stortingsmeldinger, læreplaner, litteratur og tidligere forskning om tidlig innsats. I arbeidet med undersøkelsen har jeg som metode brukt en kvalitativ tilnærming og forankret oppgaven vitenskapsteoretisk i fenomenologien og hermeneutikken. Jeg gjennomførte og tok lydopptak av fire fokusgruppeintervjuer med erfarne førsteklasselærere.
I analysearbeidet tolket jeg at deltakerne oppfattet begrepet tidlig innsats hovedsakelig i det kompenserende perspektivet. Selv om det allmennforebyggende perspektivet ikke i like høy grad blir eksplisitt uttalt av deltakerne, får jeg en oppfattelse av at de likevel driver med tidlig innsats også i dette perspektivet. Jeg oppfattet at samtlige deltakere var kritiske til PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste) sin tendens til å avslutte enkeltvedtak om spesialundervisning til barn med særskilte behov før overgangen til skolen. Deltakerne ga meg en oppfatning av at dette førte til at det ble utfordrende å tilrettelegge for god undervisning for alle, og at det var en omfattende og tidkrevende prosess å få ny sakkyndig vurdering av barna i første klasse. Et annet resultat var at deltakerne ga uttrykk for at det var behov for bedre rutiner for samarbeid med PPT, barnehage og med ansatte i klassen innad på skolen. Jeg fikk også inntrykk av at deltakerne hadde ulik opplevelse av hvor engasjert skoleledelsen var i tidlig innsats for førsteklassingene. Noen få av deltakerne sa at de hadde en skoleledelse som forstod behovene og livet i første klasse, mens de fleste deltakerne ga uttrykk for at de opplevde at skoleledelsen var lite engasjert i denne elevgruppen. Jeg fikk en oppfattelse av at det å ha gode prosesser rundt tidlig innsats i første klasse var erstattet med «en kamp» for ressurser for de fleste deltakerne. De ga uttrykk for at de opplevde et gap mellom ressursbehov og ressurstildeling i første klasse, og de sa at en kaotisk skolestart ble en konsekvens av dette.