Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTyssøy, Mona Karin
dc.date.accessioned2024-01-04T08:08:33Z
dc.date.issued2023-11-15
dc.date.submitted2023-11-15T12:01:54Z
dc.identifierPED396 0 MAO ORD 2023 HØST
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3109697
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2024-11-15
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, stortingsmeldinger, læreplaner, litteratur og tidligere forskning om tidlig innsats. I arbeidet med undersøkelsen har jeg som metode brukt en kvalitativ tilnærming og forankret oppgaven vitenskapsteoretisk i fenomenologien og hermeneutikken. Jeg gjennomførte og tok lydopptak av fire fokusgruppeintervjuer med erfarne førsteklasselærere. I analysearbeidet tolket jeg at deltakerne oppfattet begrepet tidlig innsats hovedsakelig i det kompenserende perspektivet. Selv om det allmennforebyggende perspektivet ikke i like høy grad blir eksplisitt uttalt av deltakerne, får jeg en oppfattelse av at de likevel driver med tidlig innsats også i dette perspektivet. Jeg oppfattet at samtlige deltakere var kritiske til PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste) sin tendens til å avslutte enkeltvedtak om spesialundervisning til barn med særskilte behov før overgangen til skolen. Deltakerne ga meg en oppfatning av at dette førte til at det ble utfordrende å tilrettelegge for god undervisning for alle, og at det var en omfattende og tidkrevende prosess å få ny sakkyndig vurdering av barna i første klasse. Et annet resultat var at deltakerne ga uttrykk for at det var behov for bedre rutiner for samarbeid med PPT, barnehage og med ansatte i klassen innad på skolen. Jeg fikk også inntrykk av at deltakerne hadde ulik opplevelse av hvor engasjert skoleledelsen var i tidlig innsats for førsteklassingene. Noen få av deltakerne sa at de hadde en skoleledelse som forstod behovene og livet i første klasse, mens de fleste deltakerne ga uttrykk for at de opplevde at skoleledelsen var lite engasjert i denne elevgruppen. Jeg fikk en oppfattelse av at det å ha gode prosesser rundt tidlig innsats i første klasse var erstattet med «en kamp» for ressurser for de fleste deltakerne. De ga uttrykk for at de opplevde et gap mellom ressursbehov og ressurstildeling i første klasse, og de sa at en kaotisk skolestart ble en konsekvens av dette.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectTidlig innsats
dc.titleLæreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-11-15T12:01:54Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i pedagogikk
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112
fs.subjectcodePED396
fs.unitcode17-42-0
dc.date.embargoenddate2024-11-15


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel