Blar i Faculty of Psychology på emneord "motivasjon"
Viser treff 1-9 av 9
-
"Det er jo ikke alltid vi kan ta med oss bokstavene ut i sandkassa" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med motivasjon og belønning, sett i lys av selvbestemmelsesteori og operant betinging.
(Master thesis, 2021-05-14)Problemstilling: “Hva kjennetegner læreres belønningspraksis på barneskolen?” Forskningsspørsmålene i studiet omhandler læreres refleksjoner rundt hvorfor og hvordan de benytter belønning, samt på hvilken måte elevenes ... -
En kvalitativ undersøkelse om trivsel og motivasjon i høyere utdanning: Et selvbestemmelsesteoretisk perspektiv
(Master thesis, 2017-06-30)In a self-determination theory perspective (Deci & Ryan, 1985), the quality of the interaction between students and the context can be a crucial factor for the student’s well-being and motivation. Central to the theory ... -
Endring i trenerskapt miljø, kompetanse og motivasjon hos unge fotballspillere i Norge etter implementering av intervensjonsprosjektet PAPA
(Master thesis, 2015-05-16)Background: To counteract a negative trend in public health related to inadequate levels of physical activity among young people is regarded as an important health promotion priority. Sports participation among children ... -
"Fysisk aktivitet; for jeg har sett hva det gjør med min kropp og hode" - En kvalitativ studie om hvilken påvirkning fysisk aktivitet har på psykiske lidelser
(Master thesis, 2019-06-14)Bakgrunn: Fysisk aktivitet har i flere sammenhenger vist seg som positivt for den psykiske og fysiske helsen. Politiske føringer har de siste årene gitt mer oppmerksomhet til tilrettelagte aktiviteter for personer med ... -
Gjennom nåløyet? – en tematisk analyse om erfaringer med fravær, frafall og fullføring av videregående opplæring
(Master thesis, 2023-05-30)Det er et uttalt politisk mål at flere skal fullføre videregående opplæring (Meld. St. 21 (2020–2021). Høyt fravær i utdanningsløpet øker risikoen for frafall i videregående skole (Markussen, 2010). Temaet for denne studien ... -
Har tilbakemeldingen kraft? En kvalitativ studie av norsklæreres vurderingspraksis i skriftlig på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-05-14)The theme for this master thesis is feedback on Norwegian middle school student texts. The aim of the thesis is to see how teachers understand the effect feedback can have as a tool for learning and how this can contribute ... -
Læring uten grenser - elevers læringspotensial på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015-05-15)The theme of this master thesis is students´ potential for enhanced learning capacity in lower secondary school. Increased focus on students´ achievement in school has been a leading factor in Norwegian school politics. A ... -
Opplevelser rundt motivasjon for fysisk aktivitet hos deltakerne i Energiteamet PBU
(Master thesis, 2020-06-25)I tillegg til å ha en generell helsefremmende effekt, blir fysisk aktivitet ansett som en relevant behandling for psykiske lidelser og benyttes i dag ved Helse Bergen. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ... -
Å være lærer i ungdomsskolen. Fortellinger om motivasjon og utfordringer
(Master thesis, 2018-06-27)The teaching profession is a profession with a high degree of wellbeing, however it is also a profession in which a large degree of burnout and stress is reported (Skaalvik & Skaalvik 2016). Based on research, motivational ...