Blar i Bergen Open Research Archive på tittel
Viser treff 18534-18553 av 34095
-
Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller middel? En kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres undervisning
(Master thesis, 2023-11-20)Masteroppgave i nordisk fagdidaktikk. Universitetet i Bergen, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier. Høsten 2023 Forfatter: Berit Marie Hepsø Tittel: Lyrikkundervisning på ungdomsskolen – mål eller ... -
Lysander - en spartaner ulik de andre
(Master thesis, 2014-05-14)Denne oppgaven handler om Lysander, som var admiral under peloponneserkrigen (431-404 f.Kr.). Oppgaven gir et innblikk i det spartanske livet for mannlige borgere. Fra oppvekst til livet som kriger. For å forstå Lysanders ... -
Lysekloster. En bygningsanalyse.
(Doctoral thesis, 1986) -
Lysets dramaturgi - En analyse og historisk kontekstualisering av Wilsons lysbruk i Edda
(Master thesis, 2018)In this thesis I inspect the role of theatre lighting from a theatre-historical and technological context using technic, aesthetic and semiotic perspectives in my analysis of Robert Wilsons Edda which premiered at Det ... -
The Lærdal-Gjende Fault: A detailed structural and thermochronological study
(Master thesis, 2015-06-01)The development of the Caledonian orogen to a passive margin leaded to the present-day Norwegian landscape. The most recent denudation history in Mesozoic and Cenozoic times holds the key to the morphotectonic development ... -
Lære å lede. En evaluering av et lederutviklingsprogram.
(Master thesis, 2001)Undersøkelsen søker å evaluere et lederutviklingsprogram i en norsk bedrift, samt å knytte personlighetsegenskaper til positive endringer i lederegenskaper etter deltagelse i programmet. Resultatene baseres på 360° måling ... -
Læreboka si rolle i evolusjonsundervisninga
(Master thesis, 2021-05-31)Evolusjonsteorien er den store samlande ideen i biologivitskapen, og det er derfor viktig at befolkninga generelt har kunnskap om han. Skulen er den staden der det er størst potensiale for at opplysning om denne sentrale ... -
Læren om selvstendig rettsvernshevd: En analyse av eksistensen og rekkevidden av læren om selvstendig rettsvernshevd som grunnlag for å oppnå rettsvern mot senere godtroerverv.
(Master thesis, 2022-12-12)Den overordnede problemstillingen som behandles i avhandlingen er om det er grunnlag for å operere med en regel om selvstendig rettsvernshevd for å oppnå rettsvern for rettigheter i fast eiendom overfor godtroende ... -
Læreplaner og framtidsplaner. Evaluering av Reform 94 (årsrapport 96/II)
(AHS serie B; 1997-2, Research report, 1997) -
Lærer - for alle? En kvalitativ undersøkelse av nye læreres betraktninger angående egne kunnskaper om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2005)Idealet i skolelovene og læreplanene, om inkludering og tilpasset opplæring til alle elever, er kanskje det største kravet lærere stilles ovenfor i norsk skole. I studien min ser jeg på hvordan lærerutdanningen gjør ... -
Lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
(Master thesis, 2022-05-19)Internasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere ... -
Lærer-elev-relasjoner, elevers psykiske helse og frafall i videregående skole. En eksplorerende studie om samarbeid og den store betydningen av de små ting
(Doctoral thesis, 2017-03-23)The aim of this thesis is twofold (1) To explore the importance of teacher-student relationship (TSR) for students' mental health and dropout from upper secondary school. (2) To explore subjective experiences of qualities ... -
Lærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013-05-15)This master thesis is a about teachers and pupils' experiences with written and oral feedback from 5th. - 7th. grade. The study is qualitative and the main topic is formative assessment in schools. The research question ... -
Lærere sin bruk av sosial web. "Del&bruk" - en møteplass for profesjonell utvikling?
(Master thesis, 2011-03-13)This master paper describes the findings of a qualitative research study examining teacher's use of social web for their own professional development. Semi-structured interviews and electronic dialogues were conducted from ... -
"Læreren og læreboken er de viktigste hjelpemidlene vi har" -En undersøkelse av hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever
(Master thesis, 2014-05-28)I denne studien har jeg undersøkt hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra en videregående skole. ... -
Lærerens didaktiske valg i et teknologirikt læringsmiljø.En kasusstudie av selvregulert læring blant elever i videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2019-06-21)This case study focuses on if, and eventually how, teachers’ didactical choices in technology-dense learning environments can stimulate students’ ability to self-regulate, and if this can contribute to the learning outcomes ... -
Læreres beslutninger om å melde bekymring til barneverntjenesten: en litteraturstudie
(Master thesis, 2019-06-07) -
Læreres erfaringer med identifisering og forebyggende tiltak mot elevers skolvegring
(Master thesis, 2021-11-22)De siste ti årene er det rapportert en økning av grunnskoleelevers fravær, hvorav en stor andel av fraværet skyldes elever som vegrer seg for å gå på skolen (Løvgren & Svagård 2019; Bakken, 2020). Slike elever betegnes ... -
Læreres forståelse av dybdelæring som forutsetning for enhetsskolen
(Master thesis, 2021-07-31)Dybdelæring er et nøkkelord i grunnopplæringens nye læreplanreform (LK20), og innebærer blant annet at elevene skal lære «å bruke faglige kunnskaper og ferdigheter i kjente og ukjente sammenhenger» (Kunnskapsdepartementet ... -
Læreres kunnskap og mestringsforventning tilknyttet stamming
(Master thesis, 2020-07-02)Studiens hensikt var å undersøke om læreres kunnskapsnivå om stamming kan predikere deres mestringsforventning ved tilrettelegging for elever som stammer. Studien undersøkte også om tidligere råd fra logoped og utdanning ...