Lære å lede. En evaluering av et lederutviklingsprogram.
Master thesis
![Thumbnail](/bora-xmlui/bitstream/handle/1956/12853/L%c3%a6re%20%c3%a5%20lede%20-%20en%20evaluering%20av%20et%20lederutviklingsprogram.pdf.jpg?sequence=4&isAllowed=y)
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/12853Utgivelsesdato
2001Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Undersøkelsen søker å evaluere et lederutviklingsprogram i en norsk bedrift, samt å knytte personlighetsegenskaper til positive endringer i lederegenskaper etter deltagelse i programmet. Resultatene baseres på 360° måling med Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ 5X) av 17 ledere. California Psychological Inventory målte personlighetsegenskaper. Det ble foretatt Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Ranked Test av endring i lederegenskaper, samt diskrepans mellom evaluering fra forskjellige kilder, fra før til etter programmet. Resultatene fra egenevaluering ga indikasjoner på positiv endring i lederegenskaper. Det var også en økning av diskrepans mellom utvalgene. Bivariat korrelasjon (Pearsons rs) testet relasjon mellom personlighetsegenskaper og effektmål. Mål på personlighet ble i liten grad funnet å henge sammen med økninger i lederegenskaper.
Beskrivelse
2016: Converted from HTML to PDF