dc.contributor.author | Ytterøy, Erling André | |
dc.contributor.author | Aanerød, Ole Kristen | |
dc.date.accessioned | 2016-09-28T11:31:11Z | |
dc.date.available | 2016-09-28T11:31:11Z | |
dc.date.issued | 2001 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/12853 | |
dc.description | 2016: Converted from HTML to PDF | eng |
dc.description.abstract | Undersøkelsen søker å evaluere et lederutviklingsprogram i en norsk bedrift, samt å knytte personlighetsegenskaper til positive endringer i lederegenskaper etter deltagelse i programmet. Resultatene baseres på 360° måling med Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ 5X) av 17 ledere. California Psychological Inventory målte personlighetsegenskaper. Det ble foretatt Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Ranked Test av endring i lederegenskaper, samt diskrepans mellom evaluering fra forskjellige kilder, fra før til etter programmet. Resultatene fra egenevaluering ga indikasjoner på positiv endring i lederegenskaper. Det var også en økning av diskrepans mellom utvalgene. Bivariat korrelasjon (Pearsons rs) testet relasjon mellom personlighetsegenskaper og effektmål. Mål på personlighet ble i liten grad funnet å henge sammen med økninger i lederegenskaper. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.title | Lære å lede. En evaluering av et lederutviklingsprogram. | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.rights.holder | Copyright the authors. All rights reserved | eng |