• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inwiefern können Lehrwerke die interkulturelle Kompetenz der Lernenden fördern? Eine Lehrwerkanalyse zweier norwegischer DaF-Lehrwerke in Bezug auf das interkulturelle Leistungsvermögen derer Texte und Aufgaben.

Maul, Valentina
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.580Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2720104
Utgivelsesdato
2020-12-18
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [148]
Sammendrag
Interkulturell kompetanse refererer til hensiktsmessig kommunikasjon og tenkning i møte med mennesker som har en annen måte å tenke og kommunisere på enn man selv (Dypedahl & Bøhn, 2017:14) og anses som en nøkkelkompetanse i en verden preget av globalisering og digital kommunikasjon (Udir, 2006:2). Relevansen av interkulturell kompetanse i fremmedspråksdidaktisk nexus gjenspeiles også i fagfornyelsens formuleringer, der interkulturell kompetanse ble stipulert som et kjerneelementen i læreplan for fremmedspråk (Udir, 2019). For å kunne fremme en sådan sammensatt kompetanse kreves det i utdanningssammenheng både adekvate læremidler og interkulturelt kompetente lærere. Oppgavens formål og overordnede forskningsspørsmål er å belyse i hvilken grad bruk av lærebøker kan fremme elevenes interkulturell kompetanse. For å kaste lys over korpuset — som består av både tekster og oppgaver i to forskjellige lærebøker for tysk I på ungdomstrinnet — ble det utviklet to analyseapparater som i sin metodisk helhet belyser sentrale delmål innenfor interkulturell læring. Metoden baseres på Eides (2012) forskningsspørsmål — som ble utviklet i forbindelse med hennes doktorgradsavhandling — med relevant teori og aktuell forskning i henhold til interkulturell kompetanse. Analysen av datamaterialet i korpuset viser at de to læreverkene vektlegger forskjellige kulturelle innhold som fremstilles i tekstene; hverdagslige innhold på ene siden og samfunnsmessige, geografiske og historiske emner på den andre siden. De fleste oppgavene fra de aktuelle lærebøkene befatter seg med repetisjon av kulturelle fakta — som er et viktig utgangspunkt for utvikling av interkulturell kompetanse — men er i liten grad preget av refleksjon, noe som regnes som et grunnleggende aspekt for utvikling og øking av elevenes interkulturell kompetanse. I et av læreverkene er forekomsten av oppgaver som etablerer en sammenheng mellom vesentlige kulturelle aspekter fra målspråksområdene og elevenes egen bakgrunn — noe som ifølge Chudak (2013:14) utgjør et sentralt element i interkulturelt læring — ikke tilstrekkelig for å fremme elevenes interkulturell kompetanse.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit