• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Physics and Technology
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Physics and Technology
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av kjennetegn på elevers måloppnåelse innen kritisk tenkning i naturfag

Tysse, Anniken Stina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (746.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2723791
Date
2021-01-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [58]
Abstract
Fagfornyelsen har et fokus på kritisk tenkning (Kunnskapsdepartementet, 2017). I den sammenheng ønsker jeg å utvikle et verktøy til kritisk tenkning som både elever og lærere kan ta i bruk. Jeg har utviklet kjennetegn på måloppnåelse på bakgrunn av Facione sin definisjon av kritisk tenkning, bestående av dimensjonene tolkning, analyse, vurdering, konkludering og formulering. Dette ble brukt til å analysere transkripsjoner og videoopptak fra en åttende klasse ved en skole i Bergen kommune, som ble gjort tilgjengelig gjennom prosjektet ARGUMENT. Ved såkalt konstant sammenligning mellom Facione sin teori og datamateriale, ble det i flere runder gjort justeringer i kjennetegnene på måloppnåelse. Dette utførte jeg for å skape et produkt som er bygget på Facione sin definisjon av kritisk tenkning og som samtidig er anvendbar for elever på ungdomsskole. Innenfor hver dimensjon i verktøyet er det tre nivåer som kjennetegner lav, middels og høy måloppnåelse. Hvert enkeltelement i matrisen blir kalt kategorier. Basert på analysen presenteres et vurderingsverktøy for kritisk tenkning i naturfag. Tilhørende eksempler hentet fra transkripsjoner, der elevenes ytringer tilsvarer ulike kjennetegn på måloppnåelse som støtter opp mot modellen. I disse eksemplene forekommer det flere eksempler på elevytringer som tilsvarer lav og middels måloppnåelse. Det er betydelig færre eksempler av høy måloppnåelse. For enkelte kategorier identifiseres det ikke eksempler på elevytringer som passer. Dette for at elevene skal ha noe strekke seg etter da arbeidsverktøyet er tenkt for videre opplæring i kritisk tenkning. Enkelte elevytringer er utfordrende å skille mellom lav, middels og høy måloppnåelse, og andre ytringer er vanskelig å plassere inn i en spesifikk kategori.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit