Show simple item record

dc.contributor.authorFlatebø, Ingrid Lindborg
dc.contributor.authorTempelhaug, Ane
dc.date.accessioned2021-05-25T06:50:57Z
dc.date.available2021-05-25T06:50:57Z
dc.date.issued2021-03-19
dc.date.submitted2021-05-21T22:00:28Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2756139
dc.description.abstractDet er veldokumentert at lederes atferd er viktig for arbeidstakeres engasjement i arbeidet. Studier har stadig undersøkt hvilke elementer i lederes atferd som bidrar til å opprettholde, og øke, arbeidstakeres engasjement. Inneværende studie undersøker hvordan elementer i tohendig ledelse på et daglig nivå, en åpnende- og en lukkende lederatferd, samt vekslingen mellom dem, kan bidra til daglig arbeidsengasjement. Videre undersøkes det hvorvidt regulatorisk fokus, promotion- og prevention-fokus, modererer dette forholdet. Studien ble gjennomført i en operativ arbeidskontekst, der kadetter fylte ut spørreskjemaer i 20 dager. Det ble også fylt ut et generelt spørreskjema i forkant av oppdraget som kartla kadettenes relativt stabile personlighetstrekk. Resultatene støtter at både en daglig åpnende- og en daglig lukkende lederatferd er positivt relatert til daglig arbeidsengasjement. Det ble ikke funnet støtte for at den aktive vekslingen mellom lederatferdene er positivt relatert til daglig arbeidsengasjement. Studiens resultater indikerer videre at det antatte samsvaret mellom regulatorisk fokus og lederatferd ikke resulterer i et sterkere daglig arbeidsengasjement. Studien bekrefter derimot antakelsen om at et manglende samsvar mellom lederatferd og regulatorisk fokus fører til et svakere daglig arbeidsengasjement. Konklusjoner vi kan trekke fra studien er at to av komponentene i tohendig ledelse på et daglig nivå, er positivt relatert til daglig arbeidsengasjement. Videre kan vi konkludere med at der det regulerende fokuset ikke er sammenfallende med lederatferden, svekkes det daglige arbeidsengasjementet.
dc.description.abstractIt is well-documented that leadership behavior is important for the employee’s work engagement. Studies have continuously examined which elements in the leadership behavior that contributes to maintaining and increasing employee’s work engagement. This study examines how elements in ambidextrous leadership on a daily level, opening- and closing leadership behavior, as well as the interaction between them, can contribute to daily work engagement. Furthermore, the study examines whether employee’s regulatory focus, promotion- and prevention-focus, positively moderates this relationship. The study was conducted during an operative mission, where marine cadets filled out questionnaires for 20 days. The cadets also filled out a general questionnaire prior to the mission, that measured relative, stable personal characteristics. The results support that both a daily opening- and daily closing leadership behavior is positively related to daily work engagement, while the hypothesized interactional effect between the two leadership behaviors is not supported. The study further indicates that the expected match between regulatory focus and leadership behavior does not result in a stronger daily work engagement. However, the study shows that a mismatch between leadership behavior and regulatory focus leads to a weaker daily work engagement. Conclusions drawn from the study are that two of the components in ambidextrous leadership on a daily level, is positively related to daily work engagement, and where the regulatory focus does not match the leadership behavior, the daily work engagement will weaken.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectkvantitativ dagbokstudie
dc.subjectpromotion- og prevention-fokus
dc.subjecttohendig ledelse
dc.subjectarbeidsengasjement
dc.titleTohendig ledelse og daglig arbeidsengasjement i en militær operativ kontekst: Den modererende rollen til promotion-fokus og prevention-fokus
dc.title.alternativeAmbidextrous leadership and daily work engagement in a military operative context: The moderating role of promotion-focus and prevention-focus
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-05-21T22:00:28Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi
dc.description.localcodeMAPSYK345
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK345
fs.unitcode17-35-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record