Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHole, Mats Nikolai Isdahl
dc.contributor.authorJensen, Nina
dc.contributor.authorOppedal, Ole-Andre
dc.date.accessioned2021-05-25T06:53:51Z
dc.date.available2021-05-25T06:53:51Z
dc.date.issued2021-04-03
dc.date.submitted2021-05-21T22:01:58Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2756141
dc.description.abstractMålet med denne studien var å undersøke hvorvidt de kontekstuelle jobbkarakteristikkene autonomi, deltakelse, oppgavevariasjon og læringsmuligheter hadde en direkte effekt på innovativ arbeidsinvolvering, og om dette forholdet ble moderert av engasjert ledelse. Det ble brukt flernivåanalyse for å undersøke disse forholdene. Studien benyttet data fra en arbeidsmiljøundersøkelse ved en akademisk institusjon i Nederland. (N=896). Respondentene ble gruppert i sine underavdelinger, og deres leders engasjement skårer ble koblet til de ansatte gjennom disse underavdelingene. Det ble funnet en signifikant effekt av oppgavevariasjon og læringsmuligheter på innovativ arbeidsinvolvering. Autonomi og deltakelse hadde ikke signifikant effekt. Det ble ikke funnet at engasjert ledelse modererte disse forholdene. Studien bidrar med støtte til tidligere forskning på jobbkarakteristikas betydning for kreativitet, og legger til rette for en utvidelse av Amabile og Pratt (2016) sin modell for kreativitet og innovasjon. Resultatene indikerer at bedrifter som ønsker å øke innovativ arbeidsinvolvering kan tilrettelegge for læringsmuligheter og oppgavevariasjon. Det anbefales for videre forskning å måle affekt for å undersøke krysningseffekter av engasjert ledelse, og å undersøke hvordan forskjeller i leders selvrapportering av engasjement og medarbeideres oppfatning av engasjert ledelse påvirker eventuelle krysningseffekter.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine whether the contextual job characteristics autonomy, participation, task variety and learning possibilities had a direct effect on employee’s innovative work involvement, and whether this relationship is moderated by engaged leadership. Multi-level analysis was used to investigate these relationships. The data was based on a work-environment survey in an academic institution in the Netherlands. Respondents were nested within their sub-department, and their leader’s engagement score was connected to their sub-department (N=896). The study found a significant effect of task variety and learning possibilities on innovative work involvement, but no significant effects of autonomy and participation. We did not find any moderating effects of engaged leadership. The study contributes to previous research on job characteristics effect on creativity and indicates a possibility for an expansion of Amabile and Pratts’ (2016) model for creativity and innovation. The results indicate that organizations that wish to increase innovative work involvement amongst workers should incorporate a job design that includes learning possibilities and task variety. For future research we recommend including a measure for affect when investigating cross-over effects of engaged leadership. It would also be of interest to investigate the differences in leaders self-rating of engagement compared to the employee’s perception of engaged leadership, and if such differences could affect cross-over effects.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectkreativitet
dc.subjectengasjert ledelse
dc.subjectflernivåanalyse
dc.subjectjobbkarakteristikker
dc.titleJobbkarakteristikkers påvirkning på innovativ arbeidsinvolvering moderert av engasjert ledelse
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-05-21T22:01:58Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i arbeids- og organisasjonspsykologi
dc.description.localcodeMAPSYK345
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999
fs.subjectcodeMAPSYK345
fs.unitcode17-35-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel