The Digital Audience - How social media platforms encourage behavior between content creators and their audiences
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2760725Utgivelsesdato
2021-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [274]
Sammendrag
Denne studien har som formål å analysere i detalj forholdet mellom publikum og innholdsskaper blant de mest brukte sosiale nettverk sidene, for å forstå sammenkoblingen mellom skaper, plattform og publikum. Sosiale mediers popularitet økes hyppig og utvikles med stadig nye teknologier som gir brukere nye muligheter å fremstille seg selv til et økende publikum, samt forandrer diskursen og kulturen rundt disse mediene. Analysen vil ta rede for de mest brukte virkemidlene som blir brukt i sosiale medier, og forstå hvordan de er konstruert fra et tekstuelt perspektiv. Ved høy oppmerksomhet og bruk av sosiale medier innen markedsføring, kunst og kommunikasjon stilles det en rekke spørsmål som vil drøftes i denne oppgaven. Disse spørsmålene vil ta grunnlag innen filosofien avlagt av en rekke forskere innen digital kultur, medievitenskap og relevante fag. Analysen har som formål å finne objektive sannheter om hvordan profilerte innholdsskapere skaper positiv respons hos sine etablerte publikum. I den forstand vil analysen også ta for seg de negative responsene i sammenligning for å undersøke hvordan innholdsskaper reagerer i slike situasjoner, for å finne ut hvordan skapere forholder seg til sitt publikum.