Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorge, Linn Eide
dc.date.accessioned2021-06-30T23:54:50Z
dc.date.available2021-06-30T23:54:50Z
dc.date.issued2021-06-02
dc.date.submitted2021-06-30T22:00:07Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2762639
dc.description.abstractInterkulturell kompetanse kan defineres som ferdigheten til å forholde seg konstruktivt til mennesker med andre tenkemåter eller kommunikasjonsmønster enn en selv (Dypedahl, 2020). I et samfunn der økende globalisering stiller stadig nye krav til hvordan man kommuniserer på tvers av kulturelle og språklige grenser spiller derfor interkulturell kompetanse en viktig rolle, noe som også gjenspeiles i innføringen av interkulturell kompetanse som kjerneelement i læreplanen LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2019). Innføringen av dette kjerneelementet plasserer fremmedspråkfaget i en særstilling når det gjelder utviklingen av elevenes interkulturelle ferdigheter. Denne studien ser derfor nærmere på lærerholdninger til kulturundervisningen i fremmedspråkfaget ved hjelp av kvalitative intervju med fem tysklærere som underviser tysk på ungdomsskolenivå i Norge. Resultatene fra studien viser først og fremst at lærerne har et uttalt fokus på konkrete undervisningseksempel når de blir spurt om hvilke vurderinger som ligger til grunn for planleggingen og gjennomføringen av undervisningen. Videre viser studien at lærerne foretrekker tema og kulturuttrykk som fokuserer på de hverdagslige sidene av kultur(er) i målspråkslandet. Aktualitet og autentisitet er blant de sentrale prinsippene som kommer til uttrykk i kulturundervisningen, og videre gir lærerne uttrykk for viktigheten av å ta i bruk både elevenes og lærerens kulturelle erfaringer i arbeidet med interkulturell kompetanse. Oppsummert presenteres det som et overordnet mål i kulturundervisningen at elevene skal tilegne seg både interesse og ferdigheter som kan bli nyttige i det videre arbeidet med kulturelle og språklige ferdigheter – også etter endt skolegang.
dc.description.abstractIntercultural competence can be defined as the ability to constructively relate to others who possess ways of thinking or communication patterns that differ from our own (Dypedahl, 2020). In a society increasingly effected by globalization, new demands are being set as to how one should communicate across cultural and linguistic boundaries, intercultural competence plays an important role. This is reflected in the introduction of intercultural competence as a core element in the curriculum LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2019). The introduction of this core element highlights the importance of foreign language subjects when it comes to the development of the pupils’ intercultural abilities. This study explores teacher attitudes towards cultural education in foreign language subjects through qualitative interviews with five German teachers who teach German in junior high schools in Norway. The results from the study above all show that the teachers have a proclaimed focus on concrete teaching examples when asked which values are fundamental for the planning and execution of their teaching. Furthermore, the study shows that the teachers prefer themes and expressions of culture that emphasizes the every-day aspects of the culture or cultures from which the language is derived. Topicality and authenticity are among the central principles expressed through the cultural education. Furthermore, the teachers indicate the importance of making use of the cultural experiences already held by the teacher and the pupils when working on cultural competence. In short, how pupils are to acquire an interest and the capabilities that can be essential in future development of cultural and linguistic abilities are presented as a paramount goal in the cultural education, bearing importance also after the schooling has been completed.
dc.language.isodeu
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleLehrereinstellungen zum Kulturunterricht im norwegischen Fremdsprachenklassenzimmer
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2021-06-30T22:00:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeTysk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeTYS350
dc.description.localcodeMAHF-TYS
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.subject.nus711127
fs.subjectcodeTYS350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel