«Vestlandsmodellen» En arbeidsmodell i undersøkelsen av høykonfliktsaker i barneverntjenesten
Abstract
I 2018 ble det opprettet et mandat og samarbeid mellom fem kommuner med støtte fra Læringsnettverket til å utvikle en modell som kunne bli brukt som et verktøy i barneverntjenesten. Den ble kalt «Vestlandsmodellen», og formålet er at den skal bli brukt i undersøkelser der bekymringsmeldinger omhandler høykonflikt. Formålet med denne masteroppgaven er å evaluere Vestlandsmodellen, og hvordan kontaktpersoner i barneverntjenesten opplever modellen som et verktøy i arbeidet med foreldre i høykonflikt. Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie. Utvalget bestod av fire ulike fokusgrupper der det varierte mellom tre-syv kontaktpersoner fra ulike barneverntjenester. Vi gjennomførte intervjuene på de fire barnevernskontorene som er med i prosjektet. Når vi hadde gjennomført fokusgruppene, transkriberte vi all materialet, og benyttet tematisk analyse til å sortere funnene våre. Fem hovedtemaer med flere underkategorier ble identifisert gjennom analysen av datamaterialet. Hovedtemaene er: etterspørsel (behov for modeller og verktøy, samt en økning i høykonfliktsaker), utfordringer knyttet til implementering, barnevernsansattes erfaringer ved bruk av modellen, i tillegg til utfordringer og fordeler knyttet til bruk av Vestlandsmodellen. Våre funn viste at kontaktpersoner i barneverntjenesten mente at det var behov for modeller og verktøy i arbeidet med høykonfliktsaker. Kontaktpersonene opplevde at Vestlandsmodellen var strukturert og forutsigbar, samt at den bidro til å avklare barneverntjenestens rolle. Funnene våre viste også at kontaktpersonene mente at modellen var tids- og ressurskrevende. Det var utfordringer knyttet til implementering i form av ledelse, opplæring og arbeidsmengde. Det anbefales videre forskning knyttet til bruk av Vestlandsmodellen i barneverntjenesten.