• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fotojournalistikk på internett

Wollberg, Ingrid
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (921.7Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2998965
Date
2022-05-31
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [117]
Abstract
Fotojournalistikk er visuell journalistikk som gjennom fotografi og video forteller en historie, eller formidler et budskap. Som fotojournalist skal man skildre og dokumentere virkeligheten med bilder. I fotojournalistikken er ikke et bilde “bare et bilde”, men noe som dokumenterer en virkelighet, supplerer en skriftlig tekst, eller forteller en helt egen historie. Denne oppgaven tar for seg fotojournalistikkens historie, og bruk av fotografiet i nyhetsmediene. Ved hjelp av intervjuer med fotojournalister i Schibsted-avisene VG og Aftenposten, og en frilanser, innhentes materiale som kan fortelle hvordan fotojournalisten og hans/hennes fotografi har endret seg i takt med den digitale medieutviklingen. Oppgaven analyserer dagens forutsetninger for fotojournalistikk, og undersøker hvordan fotojournalistens redaksjonelle rolle har endret seg. Avslutningsvis tar oppgaven for seg fotografiet, og undersøker hvordan det brukes i den moderne journalistikken på internett. Den digitale utviklingen og innovasjoner på markedet har endret arbeidshverdagen til fotojournalister i norske mediehus. Det dreier seg om flere plattformer å levere på, en kontinuerlig deadline, og et nytt fokus på digitale flater. Studien viser at mediene i dag har blitt stadig mer kommersielle. Dette kan gå på bekostning av utførelsen av samfunnsoppdraget. Underholdningsverdien og klikkvennligheten til sakene og de tilhørende bildene kan bli viktigere enn den visuelle fremstillingen og informasjonsformidlingen. Det er et kontinuerlig behov for visuelt innhold, som gir et økende behov for nye fotografer og journalister som kan levere dette innholdet. De ulike virksomhetene får stadig nye konkurrenter, både i form av såkalte "borgerjournalister", konkurrerende mediehus, og ny teknologi. Det opprettes nye stillinger og digitale satsinger i håp om å vinne kampen om folks tid i dagens multimediale samfunn.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit