Reaksjonsvideoer: En studie av unge voksnes opplevelser med mediefenomenet reaksjonsvideoer
Master thesis
View/ Open
Date
2022-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [246]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan unge voksne benytter seg av mediefenomenet reaksjonsvideoer. Ettersom plattformer som YouTube og Twitch blir mer populære og sentrale i folks hverdag vil man naturligvis også bli smittet av trender. Den siste tiden har det blitt populært med reaksjonsvideoer som handler om at streamere eller innholdsprodusenter filmer seg selv reagere til hva enn som skjer på skjermen deres. Et eksempel på dette er Asmongold som har rundt 200 000 seere på hans livestream av at han selv reagerer og kommenterer på rettsaken til Johnny Depp og Amber Heard. Fenomenet vil bli sett i lys av opinionsledere og parasosiale relasjoner. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer tar studiet for seg 10 informanters opplevelser, samt hva de får ut av fenomenet. Studien ser og på hvordan informantene selv tolker og forklarer fenomenet, og hvordan de bruker reaksjonsvideoer annerledes fra «vanlige» videoer. Funnene i denne studien tyder på at informantene bruker reaksjonsvideoer som en måte å få mer informasjon om det man ser på, og for å få inn flere perspektiver. Reaksjonsvideoer bidrar og til økt selskap mens informantene ser på videoene. På denne måten opplever informantene at de ser på en video «med» noen som de kan føle at de kjenner. Man kan også se at informantene bruker reaksjonsvideoer, og kommentarfelt, som en måte å bekrefte egne tanker og meninger, samt at slike videoer fungerer som en måte å se på andre gjenoppleve det man selv har gjort.