• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Science and Media Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reaksjonsvideoer: En studie av unge voksnes opplevelser med mediefenomenet reaksjonsvideoer

Stenerud, Benjamin Aniket
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.025Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3000409
Date
2022-06-01
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [278]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan unge voksne benytter seg av mediefenomenet reaksjonsvideoer. Ettersom plattformer som YouTube og Twitch blir mer populære og sentrale i folks hverdag vil man naturligvis også bli smittet av trender. Den siste tiden har det blitt populært med reaksjonsvideoer som handler om at streamere eller innholdsprodusenter filmer seg selv reagere til hva enn som skjer på skjermen deres. Et eksempel på dette er Asmongold som har rundt 200 000 seere på hans livestream av at han selv reagerer og kommenterer på rettsaken til Johnny Depp og Amber Heard. Fenomenet vil bli sett i lys av opinionsledere og parasosiale relasjoner. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer tar studiet for seg 10 informanters opplevelser, samt hva de får ut av fenomenet. Studien ser og på hvordan informantene selv tolker og forklarer fenomenet, og hvordan de bruker reaksjonsvideoer annerledes fra «vanlige» videoer. Funnene i denne studien tyder på at informantene bruker reaksjonsvideoer som en måte å få mer informasjon om det man ser på, og for å få inn flere perspektiver. Reaksjonsvideoer bidrar og til økt selskap mens informantene ser på videoene. På denne måten opplever informantene at de ser på en video «med» noen som de kan føle at de kjenner. Man kan også se at informantene bruker reaksjonsvideoer, og kommentarfelt, som en måte å bekrefte egne tanker og meninger, samt at slike videoer fungerer som en måte å se på andre gjenoppleve det man selv har gjort.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit