Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandanger, Kaja
dc.date.accessioned2022-06-25T00:01:05Z
dc.date.available2022-06-25T00:01:05Z
dc.date.issued2022-05-20
dc.date.submitted2022-06-24T22:00:35Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000763
dc.description.abstractÅ lære å lære er en sentral del av engelskfaget ifølge Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Dette innebærer at elevene utvikler strategier for å tilegne seg og anvende kunnskap. I det 21. århundre har måten elever lærer og tilegnet seg blitt stadig mer påvirket av teknologi. De siste årene har blant annet digitale lærebøker blitt mer fremtonet i norske klasserom, som har i enda større grad digitalisert måten elever leser på. Digitaliseringen av lærebøker har skapt mye reaksjoner blant både lærere og elever og i flere tilfeller er det blitt ytret ønsker om å returnere til penn og papir for å verne om læringen til elevene. Denne masteroppgaven har tatt for seg læreres holdninger til digitale lærebøker i engelskfaget. Med formål å nyansere debatten om digitaliseringen av lærebøkene, har de digitale lærebøkene blitt undersøkt for potensiale for å fremme lesestrategier i engelskfaget. Ved hjelp av en spørreundersøkelse som kombinerte kvalitativ og kvantitativ data har studiet undersøkt læreres holdninger ved ulike videregående skoler i hele Norge. Med et utvalg av 39 lærere ved videregående skoler, bidrar studiet til et mer nyansert bilde av læreres holdninger til de digitale lærebøkene i engelskfaget. Studien avdekker at lærere anerkjenner et potensial ved de digitaliserte engelsk lærebøkene. Når man skal fremme lesestrategier anses de integrerte funksjonene som lydstøtte, utvidet materiale, navigasjonsverktøy i tekst og noteringsverktøy som nyttige. Noen lærere understreket også at den økende tilgjengeligheten av digitale tekster øker relevansen for leseferdigheter og lesestrategier for lesing på skjerm. De digitale lærebøkene oppleves også som utfordrende på en rekke punkt. Praktiske utfordringer knytter til IKT og forstyrrelser tilgjengelig på digitale leseenheter er utfordringer majoriteten av deltakerne belyser. Hvilke innvirkning skjerm har på leseprosessen og generelle læringsprosessen til elevene er også en utfordring lærerne i dette studiet opplever med digitale lærebøker. Datainnsamlingen viser at lærere ser både potensiale og utfordringer med digitale lærebøker i engelsk når man fasiliterer elevenes utvikling av lesestrategier. Det viser også at bruken av digitale lærebøker er et komplekst tema, som må belyses i enda større grad av forskning som tar høyde for de didaktiske implikasjonene hvert enkelt fag innebærer. Et interessant funn, er at til tross for høy selvrapportert digital kompetanse så er det en stor andel av studiets deltakere som oppgir at de har hatt liten til ingen eksplisitt opplæring i hvordan de skal gjøre god nytte av IKT i klasserommet. Dette foreslås som et trolig utviklingspotensial for både lærerutdanningsinstitusjonene og skolelederne for å sikre hensiktsmessig bruk av teknologi i klasserommet i framtiden.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titlePromoting Strategic Readers in a Digital Age: Teachers' reported beliefs on the digitized L2 textbook's potential for promoting reading strategies in the EFL classroom
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-24T22:00:35Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeENG350
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel