Scrollytelling og klima - En studie av NRKs klimadekning i digitale format
Master thesis
View/ Open
Date
2022-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [247]
Abstract
I 2020 lanserte NRK en ny klimastrategi med mål om å fortelle klimahistorier i verdensklasse. Siden det har det kommet flere multimodale klimafortellinger i scrolleformat. Denne studien er derfor en casestudie av NRKs nye satsing på klimajournalistikk slik den er nedfelt i klimastrategien, med fokus på bruken av scrollytelling. Hva kjennetegner NRKs produksjon av scrollytelling til å formidle klimakrisen? For å få dypere innsikt i produksjonen av slike fortellinger har jeg tatt utgangspunkt i fem fortellinger fra NRK og gjennomført kvalitative intervju med nøkkelpersoner bak de nyskapende klimafortellingene. Til sammen har jeg fått innsikt fra syv informanter, og i analysen av datamaterialet fra intervjuene har jeg identifisert tre tema som kjennetegner produksjonen av scrollytelling om klima hos NRK. For det første påvirker valg av format utformingen av fortellingen. Det innebærer at fortellingen må tilpasses formen til formatet, og i scrollytelling medfører det at temaet formidles som en fortelling med visuelle elementer og korte tekstsekvenser. Andre tema som jeg har identifisert, handler om at klimafortellingene i stor grad er et resultat av journalistisk tilpasning til målgruppen. Ved hjelp av innsiktsarbeid og workshop har journalistene fått kunnskap om hvordan de unge foretrekker å lese om klima, og det påvirker valgene journalistene tar underveis. Fortellingene må blant annet bli forenklet og de må være visuelle. Det siste og tredje funnet handler om at disse produksjonene er ressurskrevende. Multimodale klimafortellinger i scrolleformat krever både tid og ulik faglig kompetanse. NRK er en ressurssterk mediebedrift, og funnene antyder at allmennkringkasteren har lagt til rette for produksjon av multimodale klimafortellinger både ved hjelp av organisasjonsstruktur og arbeidspraksis. Dette gjør det lettere for journalistene å benytte seg av teknologiske nyvinninger og nye format som scrollytelling. Det er tydelig at NRK har tatt grep innenfor klimasatsingen for å prøve å lage fortellinger som ikke drukner i nyhetsstrømmen.