Forbruk og bærekraft: Unge forbrukeres oppfatninger av eget konsum på nett i et miljøperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001942Utgivelsesdato
2022-07-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [82]
Sammendrag
Denne studien tar for seg hvordan unge forbruker på nett i et miljøperspektiv. Alle er forbrukere av noe, og forbruk er dermed en sentral del av hverdagen. Bakgrunnen for studien er en økt forbruksvekst som skjer på nett, samtidig som det er mer fokus på miljøvennlighet. De siste årene ser man en betydelig forbruksvekst, i tillegg til en endrende forbruksvane, ved at mye av forbruket skjer over nett – «den digitale forbruker» har dermed fått sin oppblomstring. Med det økte forbruket følger også samfunnsmessige konsekvenser i form av miljøpåvirkning. Forbruk generelt sett finnes det en del forskning om, men få studier har til nå undersøkt forbruket på nett i lys av bærekraftig forbruk. Formålet med denne studien er å belyse hvordan unge forbruker på nett i et miljøperspektiv. Studien har tatt utgangspunkt i fire fokusgrupper med unge, med og uten høyere utdanning. Målet er å undersøke hva slags oppfattelser unge har av eget konsum på nett. Analysen er inspirert av en «grounded theory» tilnærming. I analysen har det vært en sammenligning mellom kvinner og menn for å se om det er noen kjønnsforskjeller på hvordan man forbruker. I tillegg har jeg undersøkt betydningen av utdanningsnivå i forbindelse med konsum. Det blir videre undersøkt tilnærmingen de har til bærekraftig forbruk. Analysen av holdninger og handling, viser at holdninger ikke alltid gjenspeiles gjennom handlemåten vår. I henhold til at fokusgruppene baserte mye av samtalene på forbruk av klær, så er det derfor gitt mest oppmerksomhet til dette i denne oppgaven. Ved å rette fokuset på kjønnsforskjeller, så har det kommet frem at kvinner og menn har nokså ulike forbruksvaner. Det er også ulikheter i forhold til påvirkningsfaktorer og tilnærming til klær. Funn fra studien viser også at det er noe forskjell etter utdanningsnivå, knyttet til hvor opptatt de unge var av arbeidsforhold i produksjonslandene. Bærekraftig forbruk er et nøkkelbegrep i denne studien, og i den forbindelse er det ulike tilnærminger til det og forståelse av bærekraft. Med mindre man er veldig engasjert i miljøproblematikken, så vil ikke en vanlig forbruker tenke noe ekstra på bærekraftig forbruk med mindre det er tilrettelagt for det. Det viste seg at det var vanskelig å bry seg om miljøpåvirkningen når det ikke angår dem selv, eller blir direkte påvirket av det på noen måte. Det har også vært fruktbart å se på hva som tilrettelegges for et mer bærekraftig forbruk.