Personaliserte innholdsunivers er fremtiden: En kritisk analyse av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» med hybrid personalisering
Master thesis
View/ Open
Date
2022-05-31Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [246]
Abstract
Mediebransjen er i stadig endring. Teknologi og fremveksten av internett har gjort det mulig for oss å konstant ha tilgang på nyheter, underholdning og hva enn vi skulle ha behov for i øyeblikket. Samtidig som at teknologien utvikler seg, vokser det frem nye muligheter for personalisering, og personalisering er nå blitt så vanlig at det er noe folk forventer og stiller høye krav til. I et marked hvor konkurransen om folks tid stadig blir hardere, har viktigheten av gode brukeropplevelser og personaliserte tjenester gjort seg gjeldende. Personalisering handler om å levere den riktige brukeropplevelsen, til den riktige brukeren, til riktig tid. Denne masteroppgaven utforsker hvordan et personalisert innholdsunivers bør designes for å ivareta god brukervennlighet. Gjennom en kritisk analyse av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers» vil den gi en anbefaling til hvilke vurderinger man bør gjøre rundt kvalitetene til et personalisert innholdsunivers når man velger personalisering-strategi. Det er også utarbeidet 10 konkrete anbefalinger til personalisering av prototypen «TV 2’s Innholdsunivers». Disse vurderingene og anbefalingene er basert på teori om design, personalisering og brukervennlighet, samt innsikt samlet fra ekte brukere i målgruppen unge voksne mellom 18 – 35 år, gjennom en iterativ brukersentrert designprosess med bruk av persona og scenario.