Talene det lyttes til - En kvalitativ studie av kvalitetsvurderinger i talekonkurransen Ta ordet!
Master thesis

View/ Open
Date
2022-06-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [253]
Abstract
Masteroppgaven omhandler kvalitet i muntlighet, og tar utgangspunkt i en særlig form for muntlighet, nemlig taler i talekonkurransen Ta ordet! Hensikten med oppgaven er å få innblikk i ulike perspektiv på kvalitet i taler i Ta ordet!, og hvilke innsikter dette kan tilføre muntlighet i skolen i generell forstand. Skolens styringsdokumenter vektlegger muntlige ferdigheter som et redskap for læring og utvikling, i tillegg til å fremheve elevenes behov for demokratiske verdier og holdninger. Disse føringene, sammen med retorikkens mulige rolle som teoretisk tilfang ved muntlige ferdigheter, utgjør oppgavens kontekst. På bakgrunn av dette har det blitt gjennomført en kvalitativ studie av et utvalg jurymedlemmer, lærere og elevers oppfatninger, og vurderinger, av kvalitet i taler i talekonkurransen Ta ordet! I analysen av datamaterialet benyttes en tematisk analyse hvor jeg søker etter fellestrekk ved informantenes beskrivelser av kvalitet. I denne anledningen har jeg anvendt Sune H. Pedersens teori om «Functional Goodness Intuition», og hvordan en forståelse for funksjonsperspektivet informantene inntar i møte med kommunikasjonen, preger hvilke vurderingskriterier for kvalitet som gjør seg gjeldende. I analysen har jeg også vektlagt teori om internt og eksternt aptum, da jeg så et samsvar mellom informantenes perspektiv på funksjon av talene, og hvilke faktorer de anvendte i sine beskrivelser av kvalitet. Analysen av datamaterialet viser at informantene skifter mellom to funksjonsperspektiv i sine beskrivelser av kvalitet. Ved det ene funksjonsperspektivet ser en på talene som en anledning til å vise tillærte evner, og vurderer kvalitet ut ifra interne faktorer ved aptum. Ved det andre funksjonsperspektivet vektlegger en at talen skal gjøre noe med verden, og vurderer kvalitet ut ifra eksterne faktorer ved aptum. Analysen legger frem eksempler fra begge tilnærmingene, og viser hvordan en kan se på perspektivene som to sider av kvalitet ved en tale. Analysen påpeker også hvordan informantene veksler mellom funksjonsperspektivene og hvilke kvalitetskriterier, topoi, som går igjen i deres beskrivelser. Funnene fra analysen gir innsikt i de ulike informantgruppenes tilnærminger til kvalitet i taler i Ta ordet!-konkurransen. Den viser også hvordan informantene ser ut til å ha vansker med å eksplisittere kriterier for kvalitet ut ifra de eksterne faktorene, da disse er bundet av det situasjonelle ved den konkrete retoriske situasjonen. Analysen bidrar med relevante innsikter for arbeid med taler og muntlighet i skolen, og belyser også noe av utfordringen ved undervisning i det situasjonelle ved muntlig kommunikasjon. Sistnevnte tydeliggjøres spesielt i møte med skolens behov for eksplisitte vurderingskriterier.