Memes møter markedsføring, En strategisk casestudie av Ryanair på TikTok
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3002985Utgivelsesdato
2022-06-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [254]
Sammendrag
Denne oppgaven ønsker å sette lys på hvordan markedsføring skjer på TikTok, og hvordan virkemidlene memes og humor blir tatt i bruk. TikTok er en av de mest brukte sosiale mediene av ungdom i dag, og plattformen brukes daglig av flere millioner brukere. Det er derfor interessant å se hvordan bedrifter kan gjennomføre markedsføring og merkevarebygging på plattformen. Oppgaven skal finne svar på hva som skjer når en bedrift tar i bruk memes og humor for å styrke sin digitale merkevare på TikTok, og om hvordan disse virkemidlene påvirker forholdet mellom bedrift og kunder. Ved hjelp av en case studie av flyselskapet Ryanair sin TikTok profil, og en kvalitativ tekstanalyse av et utvalg videoer, vil det diskuteres hvordan virkemidler som memes og humor blir tatt i bruk, og hvordan denne typen kommunikasjon kan påvirke forholdet mellom kunde og bedrift. Oppgaven bygger på teori om TikTok, humor og memes, og digital merkevarebygging og markedsføring.