Lærers diskursive grep for å tilrettelegge for at elevene selv oppdager kunnskap
Master thesis
View/ Open
Date
2022-03-21Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [93]
Abstract
I Fagfornyelsen står det at «Kjemi skal bidra til at elevene utvikler kreativitet og utfolder utforskertrang gjennom eksperimentelt og utforskende arbeid. Videre skal faget bidra til at elevene anerkjenner verdien av samarbeid og idéutveksling for å utvikle kompetanse og forståelse» (Utdanningsdirektoratet, 2021). Derfor vil denne oppgaven undersøke kvalitetsaspekter ved lærerens veiledning i en utforskende eksperimentell undervisningsøkt. Jeg har utviklet et kategorisystem med utgangspunkt i Tytler og Aranda (2015) sitt rammeverk for diskursive grep. Kategorisystemet ble brukt til å analysere innholdet i transkripsjoner fra video – og datamaterialet jeg skaffet fra en kjemi 1 klasse. Funnene fra analysen representerer lærerens samtalegrep i møte med elevene, og elevens respons på disse grepene. I oppgaven er det utviklet 2 samtalemønster som representerer dialogen mellom lærer og elev, en for plenumsdialoger og en annen for gruppedialoger. Den største forskjellen er at lærer i gruppesituasjoner utfordrer elevens ytringer og kommer med hint, noe man ser i mindre grad i plenumssituasjoner. Analysen viste at elevene er aktive, og at de bidrar med forkunnskaper, observasjoner og forklaringer i samtalene med læreren. Dette ser jeg i sammenheng med at læreren stiller autentiske spørsmål, samt at læreren er ikke-vurderende. I tillegg hjelper det at undervisningsøkten baserer seg på et konkret fenomen, og at elevene har brukt tenk-par-del metoden.