Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLandsverk, Erlend
dc.date.accessioned2022-08-26T00:03:56Z
dc.date.available2022-08-26T00:03:56Z
dc.date.issued2022-03-21
dc.date.submitted2022-04-05T22:00:38Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013661
dc.description.abstractI Fagfornyelsen står det at «Kjemi skal bidra til at elevene utvikler kreativitet og utfolder utforskertrang gjennom eksperimentelt og utforskende arbeid. Videre skal faget bidra til at elevene anerkjenner verdien av samarbeid og idéutveksling for å utvikle kompetanse og forståelse» (Utdanningsdirektoratet, 2021). Derfor vil denne oppgaven undersøke kvalitetsaspekter ved lærerens veiledning i en utforskende eksperimentell undervisningsøkt. Jeg har utviklet et kategorisystem med utgangspunkt i Tytler og Aranda (2015) sitt rammeverk for diskursive grep. Kategorisystemet ble brukt til å analysere innholdet i transkripsjoner fra video – og datamaterialet jeg skaffet fra en kjemi 1 klasse. Funnene fra analysen representerer lærerens samtalegrep i møte med elevene, og elevens respons på disse grepene. I oppgaven er det utviklet 2 samtalemønster som representerer dialogen mellom lærer og elev, en for plenumsdialoger og en annen for gruppedialoger. Den største forskjellen er at lærer i gruppesituasjoner utfordrer elevens ytringer og kommer med hint, noe man ser i mindre grad i plenumssituasjoner. Analysen viste at elevene er aktive, og at de bidrar med forkunnskaper, observasjoner og forklaringer i samtalene med læreren. Dette ser jeg i sammenheng med at læreren stiller autentiske spørsmål, samt at læreren er ikke-vurderende. I tillegg hjelper det at undervisningsøkten baserer seg på et konkret fenomen, og at elevene har brukt tenk-par-del metoden.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 Internasjonal
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no
dc.subjectutforskende elevarbeid scaffolding samtalegrep aksept opptak
dc.titleLærers diskursive grep for å tilrettelegge for at elevene selv oppdager kunnskap
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-04-05T22:00:38Z
dc.rights.holderCopyright the Author
dc.description.degreeMasteroppgave i kjemi
dc.description.localcodeKJEM399K
dc.description.localcodeMAMN-KJEM
dc.subject.nus752299
fs.subjectcodeKJEM399K
fs.unitcode12-31-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 Internasjonal