Show simple item record

dc.contributor.authorBuvik, Per
dc.date.accessioned2022-12-29T14:03:57Z
dc.date.available2022-12-29T14:03:57Z
dc.date.created2022-12-13T12:43:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0809-2044
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3039923
dc.description.abstractI Trætte Mænd er Garborg særlig opptatt av «tidsånden», slik den mer spesifikt kommer til uttrykk i Frankrike på 1880-tallet. Den har blitt «ny-idealistisk,» sier han i et essay fra 1890; den har beveget seg vekk fra naturalismen og troen på vitenskapen. I stedet har den satt sjelen og det individuelle mennesket i sentrum. Garborg assosierer dette med den litterære «dekadansen», som det fremgår at han er ambivalent til. Ambivalensen fremkommer både i hans sakprosa og i Trætte Mænd, som er gjennomsyret av dels åpen, dels subtil, men aldri helt konsekvent ironi. Romanens fremstilling av hovedpersonen Gabriel Grams livskrise er således langt fra gjennomført ironisk. Det gjelder også fremstillingen av hans lengsel etter Gud. Mot tidligere dominerende tolkninger av Trætte Mænd argumenterer jeg derfor for at heller ikke romanens slutt skal forstås ironisk. Eksistensiell fortvilelse, veksling mellom ironi og ikke-ironi og lengsel etter Gud er også sentrale elementer i den mest berømte av alle «dekadanseromaner», Joris-Karl Huysmans’ Mot strømmen. I denne artikkelen vil jeg vise at Trætte Mænd ikke er uten et visst slektskap med denne romanen, der både Schopenhauer og Predikerens bok likeledes spiller en betydelig rolle. I Garborgs tekst har i tillegg Goethes Faust en viktig funksjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title"Ved Christendommens, ved Frelsens Tærskel". Om fortvilelse, lengsel etter Gud, dekadanse og ironi i Arne Garborgs Trætte Mænden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 the authoren_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/nlvt.25.2.2
dc.identifier.cristin2092530
dc.source.journalNorsk Litteraturvitenskapelig Tidsskriften_US
dc.source.pagenumber75-91en_US
dc.identifier.citationNorsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift. 2022, 25 (2), 75-91.en_US
dc.source.volume25en_US
dc.source.issue2en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal