Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWinsnes, Petter
dc.date.accessioned2023-01-24T03:09:17Z
dc.date.available2023-01-24T03:09:17Z
dc.date.issued2022-09
dc.date.submitted2023-01-23T09:30:01Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045503
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg sammenhengen mellom de postmodernistiske motivene som skiller undersjangeren cyberpunk fra den større science fiction-sjangeren, og det posthumanistiske uttrykket som cyberpunk får som resultat av disse motivene. Oppgaven baserer seg på tre romaner som alle har satt sine definitive preg på cyberpunk-sjangeren: Philip K. Dicks Do Androids Dream of Electric Sheep? (1968), William Gibsons Neuromancer (1984), og Pat Cadigans Synners (1991). Gjennom å etablere en kronologi av cyberpunk viser disse romanene hen på hvordan sjangeren reagerte på opptoget til, gullalderen av, og etterdønningene etter, den teknologiske revolusjonen på 1980-tallet som skulle definere den. Romanene blir lest opp mot litteraturforsker Brian McHales retningslinjer for etableringen av en cyberpunk-poetikk (2010), som baserer seg på de tre postmoderne motivene verdensessens, det sentrifugale subjektet, og sjangerens refleksjoner over liv og død. I analysen av romanene undersøker jeg de fiksjonelle teknologiske nyvinningene som vekker McHales motiver i lys av både trans- og posthumanisme, hvor Donna Haraways kyborg-figur veier tyngst, men også blir akkompagnert av andre perspektiver fra posthumanismen. Alle tre romanene fremstiller protagonister i tett samspill med teknologien i sin gitte fiksjonelle verden, enten gjennom androidene til Philip K. Dick eller Gibson og Cadigans utgaver av kyborger og ‘cyberspace’, som problematiserer det tradisjonelle perspektivet på virkelighet og simulasjon, og menneske og maskin som naturlig adskilt fra hverandre. Det overordnede målet med oppgaven er å vise at bruken av teknologi i cyberpunk, heller enn å være et tilfelle av blind teknofetisjisme eller dommedagsvarslinger om en fremtid styrt av det digitale, bidrar til en forståelse av virtuell teknologi som en videreutvikling av vårt potensial som mennesker, og ikke en forsakelse av vår menneskelighet; et perspektiv som kan berike vår tilnærming til en samtid som er stadig mer påvirket av det digitale og det virtuelle.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleChange With The Machines: Posthumanism and Postmodernism in Cyberpunk Literature
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-01-23T09:30:01Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeEngelsk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeENG350
dc.description.localcodeMAHF-LÆFR
dc.description.localcodeMAHF-ENG
dc.subject.nus711124
fs.subjectcodeENG350
fs.unitcode11-20-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel